0

بانک مقالات رشته کتابداری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  6:34 PM

 4 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) بهار 1390; 17(1 (پياپي 64)):71-97.
 
تبيين الزامات چابکي کتابخانه ها برمبناي رويکرد مديريت کيفيت فراگير در کتابخانه هاي عمومي شهرستان يزد
 
زنجيرچي سيدمحمود,حاتمي نسب سيدحسن,نجاتيان قاسميه مجيد*,فرهنگ نژاد محمدعلي
 
* دانشگاه يزد
 
 

هدف: افزايش لحظه به لحظه نياز به اطلاعات و عطش فزاينده جامعه پژوهشگر- که راهبران اصلي عرصه توليد دانش قلمداد مي شوند- ضرورت دستيابي به چابکي سازماني در کتابخانه که دربردارنده هر دو مفهوم «سرعت» و «انعطاف پذيري» در ارايه خدمات کتابخانه اي است را برجسته مي سازد. براي نيل به چابکي مي بايست ابتدا توانمندي خاص آن را در اختيار داشت. يکي از بهترين مسيرها جهت تقويت توانمندي هاي مذکور، حرکت بر بستر مديريت کيفيت فراگير جهت چابک سازي فرايندهاي داخلي و خدمات کتابخانه است. لذا پژوهش حاضر با هدف يافتن ميزان ارتباط هر يک از ابعاد اصلي مديريت کيفيت فراگير با توانمندي هاي اصلي چابکي سازماني در کتابخانه صورت گرفته است.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردي و روش پژوهش از نوع زمينه يابي است. جامعه آماري پژوهش شامل کليه کتابخانه هاي عمومي شهرستان يزد مي باشد. گردآوري داده ها توسط مطالعه ادبيات تحقيق، مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه صورت گرفت که داده هاي حاصل با استفاده از آزمون همبستگي و تکنيک فرآيند تحليل شبکه اي و به کمک نرم افزارهاي
SPSS و Super Decisions مورد تحليل قرار گرفته است.
يافته ها: نتايج تحقيق نشان مي دهد که بعد «رهبري» در رتبه نخست و ابعاد «افراد»، «مشتري مداري» و «فرآيند» به ترتيب در رده هاي دوم تا چهارم مرتبط ترين ابعاد مديريت کيفيت فراگير در ارتقا توانمندي هاي چابکي در خدمات کتابخانه اي قرار مي گيرند.
اصالت/ ارزش: با توجه به جايگاه قابل توجه چابکي سازماني در سيستم مديريتي دنياي کسب و کار رقابتي و پرتلاطم امروزي، به نظر مي رسد کتابخانه ها جايگاهي مناسب براي پياده سازي اين دانش باشند. اين امر مي تواند در ارتقا کيفيت خدمت رساني به کاربران کتابخانه ها نيز مفيد فايده واقع شود. بديهي است وجود زيرساخت هاي مکفي در اين زمينه ضروري بوده و بايستي همزمان با پياده سازي سيستمي چابک در راستاي مديريت کيفيت فراگير، به ارزيابي سيستم هاي موجود و مقايسه آن با دستاوردهاي گذشته و اهداف آتي پرداخت و بهبود و توسعه مستمر را در پيش گرفت.

 
كليد واژه: چابکي سازماني، مديريت کيفيت فراگير، کتابخانه ها، فرآيند تحليل شبکه اي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها