پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391 6:34 PM
3 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) بهار 1390; 17(1 (پياپي 64)):53-70. |
|
تاثير رضامندي و استرس شغلي در شيوه به کارگيري راهبردهاي مديريت تعارض کتابداران نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور |
|
شقاقي مهدي*,عباسي روح اله,عباسي رضا,برزويي محمدرضا |
|
* دانشگاه تهران |
|
هدف: هدف اين پژوهش بررسي نقش مولفه هاي استرس شغلي و انتظار از شغل در نحوه اتخاذ راهبردهاي مديريت تعارض در ميان کتابداران است.
روش: روش پژوهش حاضر پيمايشي و از نوع تحليل هبستگي است. در پژوهش حاضر به روش نمونه گيري تصادفي ساده تعداد 115 نفر به عنوان گروه نمونه از ميان کتابداران کتابخانه هاي عمومي کشور انتخاب شد و پرسشنامه هاي منابع استرس (هلريگل و اسلوکام)، انتظار از شغل (لازير)، و مديريت تعارض (پوتنام و ويلسون) به وسيله آن ها تکميل گرديد و داده ها به کمک آزمون t مستقل، آزمون معناداري ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون چندگانه (گام به گام) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: يافته ها نشان داد که در ميان کتابداران، مولفه هاي مربوط به منابع استرس با راهبردهاي مديريت تعارض رابطه معنادار دارند. همچنين يافته ها حکايت از رابطه معنادار ميان عوامل نگهدارنده با راهبرد راه حل گرايي و رابطه معنادار معکوس سابقه کار با راهبرد رقابت دارد. همچنين تفاوت کتابداران داراي تحصيلات کتابداري با کتابداران فارغ التحصيل ساير رشته ها از نظر راهبرد اتخاذي مورد بررسي قرار گرفته است.
اصالت/ ارزش: پژوهش حاضر مي تواند دستمايه خوبي در خصوص اتخاذ بهترين رويکردها جهت نيل به مناسب ترين راهبردهاي مديريت تعارض (که مي توان از راهبرد راه حل گرايي نام برد) ارايه دهد و نقش و تاثير ويژگي هاي جمعيت شناختي، ميزان استرس، و توقع افراد از شغل را در اتخاذ اين راهبردها نشان دهد.
|
|
كليد واژه: استرس شغلي، انتظار از شغل، مديريت تعارض، کتابخانه هاي عمومي، کتابدار |
|
|
نسخه قابل چاپ
|