پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391 6:31 PM
6 : تحقيقات اطلاع رساني و كتابخانه هاي عمومي (پيام كتابخانه) پاييز 1390; 17(3 (پياپي 66)):495-516. |
|
نيازهاي اطلاعاتي دانش آموزان ناشنوا و کم شنواي مدارس استثنائي شهر شيراز از نظر معلمان آنان |
|
بيگدلي زاهد*,سلاحي سوسن |
|
* گروه کتابداري و اطلاع رساني، دانشگاه شهيد چمران اهواز |
|
هدف: اين پژوهش با هدف بررسي نيازهاي اطلاعاتي دانش آموزان ناشنوا و کم شنواي مدارس استثنائي شهر شيراز از ديدگاه معلمان آنان و نقش کتابخانه هاي مدارس استثنائي شيراز در برآوردن اين نيازها انجام شده است.
روش: در اين پژوهش که در آن از روش پيمايشي استفاده شده است، نظرات 44 نفر از معلمان مدارس ناشنوا و کم شنوا از طريق پرسشنامه گردآوري شد و تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از نرم افزار اس. پي. اس. اس انجام شد.
يافته ها: تجزيه و تحليل داده ها نشان داد که نيازهاي اطلاعاتي دانش آموزان ناشنوا و کم شنواي مدارس استثنائي شيراز شامل: اطلاعات عمومي، منابع اطلاعاتي کمک درسي، و تفريح و سرگرمي مي باشد و از نظر معلمان، مناسب ترين شکل تامين منابع اطلاعاتي، کتاب به همراه سي دي يا دي وي دي همراه با زبان اشاره مي باشد. از نظر معلمان، منابع اطلاعاتي موجود چندان تاثيري در رشد مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا ندارد و دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا قادر به خريد و استفاده از منابع اطلاعاتي موجود نيستند. 52.2 درصد از معلمان معتقدند که دستگاه هاي ارتباطي مناسب (تله تکست، چت نوشتاري و ....) براي استفاده دانش آموزان وجود ندارد، و ميزان استفاده دانش آموزان از کتابخانه مدرسه بسيار کم است و دانش آموزان از وجود منابع اطلاعاتي در کتابخانه مدرسه خود آگاهي کافي ندارند و کيفيت کتابخانه هاي مدرسه پايين است.
اصالت / ارزش: يافته هاي اين پژوهش مي تواند به مسوولان امور در شناسائي نيازهاي اطلاعاتي گروه ويژه اي از افراد جامعه و تلاش براي رفع اين نيازها، و همچنين به والدين و معلمان دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا کمک کند تا با اشتراک مساعي به رفع نيازهاي اطلاعاتي اين گروه خاص از دانش آموزان بپردازند.
|
|
كليد واژه: نيازهاي اطلاعاتي، دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا، مدارس استثنائي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|