پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 11:57 AM
13 : پژوهشنامه كتابداري و اطلاع رساني (مطالعات تربيتي و روان شناسي) بهار و تابستان 1390; 1(1):241-264. |
تحليل آماري سير تحول و زمينه هاي نشر کتاب ايران ميان سال هاي 1358-1387 |
باب الحوائجي فهيمه,مطلبي داريوش,حريري نجلا,مومني فرشاد |
هدف بنياني از انجام اين پژوهش، بررسي تحليلي وضعيت نشر کتاب در ايران ميان سال هاي 1358 تا 1387 و ميزان مشارکت ناشران ايراني در انتشار کتاب مي باشد. در اين پژوهش براي بررسي وضعيت نشر از روش اسنادي و کتابسنجي استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل اطلاعات آماري تمامي كتاب هاي منتشر شده ميان سال هاي 1358-1387 است؛ براي گرداوري اطلاعات از سياهه وارسي و براي تحليل هاي آماري از روش هاي آماري توصيفي شامل درصد، ميانگين، انحراف معيار و نمودارها براي توصيف مشخه هاي کتاب ها و ضريب همبستگي پيرسون براي آزمون فرضيه ها استفاده شد. در جمع تعداد 560339 عنوان کتاب در طول دوره مورد بررسي عرضه شده است که از 1863 عنوان در سال 1358 به 56893 عنوان در سال 1387 رسيده است. به طور ميانگين 23% از جمع کتاب هاي منتشر شده را کتاب هاي ترجمه، %77 تاليف، 51% چاپ نخست و 49% چاپ مجدد تشکيل دادند. همچنين، 77% کتاب ها در تهران و تنها 23% در ديگر شهرستان ها منتشر شده است. تعداد ناشران فعال رشد تقريبي 10 درصدي را در اين سال هاي تجربه کرده اند. قيمت کل کتاب هاي منتشر شده به طور متوسط از 84% رشد برخوردار بوده است. در جمع در تمام شاخص هاي نشر، جز برخي سال ها، همواره رشد وجود داشته است. کتاب هاي قلمرو دين بيشترين و کليات کمترين تعداد را به خود اختصاص داده اند. فرضيه نخست، در زمينه وجود رابطه «ميان ميزان متوسط قيمت کتاب و ميزان عرضه آن (شمارگان کل)» و فرضيه دوم در پيوند با وجود رابطه «ميان تعداد ناشران فعال و ميزان عرضه کتاب (شمارگان کل) هر سال» با اطمينان 99% تاييد گرديد. |
كليد واژه: نشر، نشر کتاب، نشر ايران، تحليل هاي آماري نشر، نشر محلي، صنعت نشر |
نسخه قابل چاپ |