0

بانک مقالات رشته کتابداری

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391  11:57 AM

 11 : پژوهشنامه كتابداري و اطلاع رساني (مطالعات تربيتي و روان شناسي) بهار و تابستان 1390; 1(1):197-218.
 
تاثير کتاب درماني بر نشانگان هاي دروني سازي و بروني سازي شده دانش آموزان ناشنواي مقطع ابتدايي مدرسه استثنايي وصال بيرجند
 
نوكاريزي محسن,عالم زاده سميه
 
 
 

هدف از اجراي اين پژوهش سنجش تاثير کتاب درماني بر کاهش نشانگان هاي درون سازي و برون سازي شده کودکان ناشنواي مقطع ابتدايي مدرسه استثنايي وصال بيرجند در نيمسال تحصيلي دوم سال 1388-1389 مي باشد. روش پژوهش شبه آزمايشي و از نوع کاربردي است. جامعه پژوهش شامل دانش آموزان ناشنواي گروه سني «ب» اين مدرسه بود. ابزار گردآوري اطلاعات در اين پژوهش سياهه رفتاري کودک و گزارش معلم بود که بر پايه آزمون روان شناسي آشنباخ تنظيم شد. در آغاز، اين سياهه ها درباره هر يک از آزمودني ها توسط والدين و معلم آنها تکميل شد، سپس فرايند کتاب درماني با استفاده از کتاب هاي برگزيده براي گروه سني «ب» همراه با لوح هاي فشرده زبان اشاره اين کتاب ها، در هفت جلسه اجرا شد و پس از آن پس آزمون نيز توسط والدين و معلمان کامل شد. نتيجه پيش آزمون ها و پس آزمون ها توسط پژوهشگران با استفاده از آزمون تي وابسته در نرم افزار اس. پي. اس. اس و رسم نيمرخ هاي مربوط به هر آزمودني در پيش آزمون و پس آزمون با نرم افزار اکسل مقايسه شد. نتيجه به دست آمده نشان داد کتاب درماني با استفاده از کتاب هاي برگزيده مناسب براي کودکان بر کاهش نشانگان هاي دروني سازي و بروني سازي شده و همچنين بر کاهش مشکل هاي اجتماعي و توجه و تفکر اثرگذار بود. نشانگان هاي دروني سازي شده شامل مشکل هاي اضطراب / افسردگي، گوشه گيري / افسردگي و شکايت هاي جسماني و نشانگان هاي بروني سازي شده که شامل رفتارهاي قانون شکني و پرخاشگرانه مي باشند. کتاب درماني به کاهش مشکل هاي رفتاري و اجتماعي اين دانش آموزان نيز انجاميد.

 
كليد واژه: کتاب درماني، کودکان ناشنوا، نشانگان هاي دروني سازي شده، نشانگان هاي بروني سازي شده
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها