پاسخ به:بانک مقالات رشته کتابداری
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 11:56 AM
9 : پژوهشنامه كتابداري و اطلاع رساني (مطالعات تربيتي و روان شناسي) بهار و تابستان 1390; 1(1):153-174. |
کارکردي نو براي وب سايت هاي کودکان: بسترسازي براي پرورش ويژگي هاي تفکر عمليات عيني (طبقه بندي، رديف بندي، نگهداري ذهني و بازگشت پذيري) از ديدگاه نظريه پياژه |
پريرخ مهري,نادري محمدرامين,آقامحمديان شعرباف حميدرضا |
وب سايت ها به عنوان شي هايي عيني و قابل تعامل، با دو کارکرد آموزشي و سرگرمي به زندگي کودکان راه يافته اند. به باور ژان پياژه کودک در تعامل با شي ها و انسان هاي پيرامون، شناخت خود را مي سازند. در پيوستار رشد شناختي پياژه، نيم دوره عمليات عيني بدليل همزماني با سن دبستان و نيز افزايش امكان تعامل كودک با وب از اهميت ويژه اي برخوردار است. در اين نيم دوره ابزارهايي مانند وب سايت ها كه بتوانند به شكلي عيني و بر پايه تجربه فعال توانمندي هاي فكري كودک را به چالش بكشند مي توانند زمينه اي براي رشد شناختي فراهم آورند. پژوهش حاضر در پي آن است که دريابد تا چه ميزان وب سايت هاي کودکان بستري براي پرورش ويژگي هاي تفکر عمليات عيني فراهم مي کنند. عمليات طبقه بندي، رديف بندي، نگهداري ذهني و بازگشت پذيري زيرساخت طراحي سياهه وارسي پژوهشگرساخته را تشکيل داد. روايي و پايايي اين ابزار با بهره گيري از نظر متخصصان و محاسبه ضريب توافق آنها تاييد شد. روش هاي پيمايشي و تحليل محتوا براي ارزيابي جامعه اي با 11 عضو از وب سايت هاي فارسي و نمونه اي از 30 وب سايت انگليسي که به روش تصادفي نظام مند انتخاب شده بود به کار گرفته شد. يافته ها نشان داد که وب سايت هاي مورد بررسي در بسترسازي براي پرورش عمليات طبقه بندي و نگهداري ذهني در حد متوسط و رديف بندي و بازگشت پذيري به ميزان کمي نقش دارند. به طور کلي نيز اين ابزارها با در اختيار داشتن نزديک به 34% از مصداق هاي مورد نظر به ميزان کمي در فراهم آوردن زمينه اي براي رشد شناختي کودکان توانمند مي باشند. |
كليد واژه: وب سايت هاي كودكان، رشد شناختي، نيم دوره عمليات عيني، طبقه بندي، رديف بندي، نگهداري ذهني، بازگشت پذيري |
نسخه قابل چاپ |