پاسخ به:بانک مقالات تاریخ
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 10:36 PM
6 : فرهنگ (ويژه تاريخ) زمستان 1385; 19(4 (مسلسل 60)):187-230. |
نظام شناخت عقلاني تاريخ (جستارهايي در نسبت حكمت آرمانخواهي و عقل گرايي تاريخ با دانش ها و پنداشته هاي انسان) |
نامدارطالشاني مظفر* |
اغلب مي پنداريم که تاريخ حقيقي، تاريخي است که مورخ رويدادها را فارغ از هر گونه آرمان ها، آرزوها و حب و بغض هاي خود روايت كند. اما، آيا امکان دارد که خارج از دانش ها و پنداشته هاي انسان، چيزي به نام تاريخ شکل بگيرد؟ آيا آنچه که امروز تحت عنوان تاريخ با آن سروکار داريم دربرگيرنده همه رخدادهاي زندگي انسان است و واقعا همان گونه که اتفاق افتاده روايت شده است؟ بشر چه معياري براي سنجش صحت اين روايت ها دارد؟ اگر بپذيريم که همه رويدادها ارزش تاريخي ندارند، پذيرفته ايم که تاريخ بر اساس رويدادهاي خاصي شکل گرفته است که بشر احساس مي کند ارزش ثبت و ضبط دارند. احساسي که مورخ را هدايت مي کند تا پاره اي از رخدادها و شخصيت ها را تاريخي بسازد از کجا مي آيد؟ |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |