0

بانک مقالات تاریخ

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391  1:30 PM

نقد و بررسي مباني فلسفي الگوي آموزشي تفكر انتقادي ماتيو ليپمن
 
جهاني جعفر*
 
* گروه مديريت و برنامه ريزي آموزشي دانشگاه شيراز
 
 

نقد و بررسي مباني فلسفي و تربيتي الگوهاي آموزش تفكر انتقادي در دهه هاي اخير توجّه بسياري از محققان تعليم و تربيت را به خود جلب كرده است. يكي از اين الگوها كه جاذبة تحقيقي زيادي دارد، الگوي آموزش تفكر انتقادي "ماتيو ليپمن" است. ليپمن اين الگو را در سال هاي آخر دهه 1960 طراحي و سپس در "مؤسسه پيشبرد فلسفه براي كودكان" به اجرا در آورد
هدف از نگارش اين مقاله بررسي مفروضات زير ساخت و مباني فلسفي الگوي ليپمن است. براي تحقق اين هدف، ابتدا ديدگاه هاي "زمينه گرايي" و "نسبيت گرايي" مورد اعتقاد ليپمن بررسي مي گردد، سپس محدوديت هاي اين دو ديدگاه نشان داده مي‌شود و در پايان پيشنهاداتي مبني بر به كارگيري ديدگاه "عينيت گرايي- زمينه گرايانه" در زمينه تربيت تفكر انتقادي و نگريستن به مولفه هاي دانشي و نگرشي به عنوان مضامين اصلي پرورش روح انتقادي ارائه مي‌گردد.

 

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها