پاسخ به:بانک مقالات تاریخ
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391 5:01 PM
1 : تاريخ نامه ايران بعد از اسلام (نشريه دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تبريز) بهار و تابستان 1390; 1(2):1-24. |
تاثير مناسبات تيموريان و سلسله مينگ در چين بر نگارگري مکتب هرات |
بحراني پور علي* |
* گروه تاريخ، دانشگاه شهيد چمران اهواز |
چنان که از عنوان مقاله حاضر برمي آيد، محتواي آن متضمن تاکيد بر روابط ايران و چين در قرن نهم هجري قمري، به ويژه سفارت غياث الدين نقاش از سوي سلان شاهرخ تيموري به چين، و تاثير آن در هنر نگارگري ايراني است. مقاله حاضر با روش تحقيق و ديدگاهي تاريخي و عمدتا با استناد به منابع تاريخي به پژوهش در اين باب پرداخته شده است و در پي يافتن پاسخ پرسش زير است: زمينه ها و سير تاريخي اثرگذاري نقاشي چيني بر نگارگري ايراني در عهد تيموري چگونه بوده است؟ فرضيه حاکي از آن است که نگارگري ايراني از حيث ارتباط با نقاشي چيني، از ابتداي دوره تيموري روندي را از تقليد صرف، تمرين، اصلاح، تکميل و بومي سازي نقش مايه ها و مضامين نقاشي چيني پيموده است. |
كليد واژه: نگارگري، نقاشي چيني، دوره تيموري، غياث الدين نقاش، مکتب هرات |
نسخه قابل چاپ |