0

بانک مقالات تاریخ

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات تاریخ
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1391  4:20 PM

 7 : تاريخ اسلام و ايران (علوم انساني) زمستان 1388; 19(4 (پياپي 81)):171-202.
 
رويارويي نظري گفتمان هاي «سلطه» و «مقاومت» در مکاتبات منصور دوانيقي و محمد نفس زکيه
 
ولوي علي محمد*,كريمي قهي منصوره
 
* گروه تاريخ، دانشگاه الزهرا (س)
 
 

پس از ارتحال پيامبر (ص)، اعراب حکومت گريز، واقعيت تمکين به حکومتي متمرکز را پذيرفتند و با تعيين جانشين، سنت پيامبر را ادامه دادند. از اين رو اپيستمه و نظامي معرفتي با محوريت مباني مشروعيت قدرت در اسلام ايجاد شد و اجتماعات، سخنان و آثار بسياري با همين رويکرد شکل گرفت. از درون اين اجتماعات و آثار، گفتمان هايي درجامعه توليد شد که هريک تعاريف خاصي از مباني مشروعيت حکومت ارايه دادند. يکي از مهم ترين صحنه هاي اين رويارويي مواجهه سادات حسني و عباسي است که در مکاتبات دو شخصيت شاخص اين جريان ها يعني منصور دوانيقي و محمد بن عبدالله نفس زکيه نمود يافته است؛ موضوعي که قرن ها در قالب چالش هاي عميق نظري ميان سه ضلع مثلث قدرت هاشمي يعني سادات بني الحسين، سادات بني الحسن و خلفاي عباسي استمرار يافت.
شناسايي گفتمان هاي سياسي جامعه اسلامي در نيمه اول قرن دوم هجري، بر اساس مدل تحليلي فوکو، نيازمند مراجعه به آرشيو آن دوره تاريخي و شناسايي اپيستمه حاکم بر آن است. به همين منظور از مجموع اسناد و شواهد، مکاتبات محمد بن عبدالله و منصوردوانيقي مورد بررسي قرار گرفت
.
از رهگذر تحليل گفتماني اين مکاتبات تلاش شد ديدگاه هاي سياسي، مذهبي و حکومتي که در اين نامه ها به آن پرداخته شده، شناسايي و به اين سوال ها پاسخ دهيم که متون مورد نظر، مولد چه گفتماني در جامعه اسلامي بودند؟ مولفان اين گفتمان ها چه راهبردهايي جهت استمرار حکومت اسلامي ارايه دادند؟ و مباني مشروعيت قدرت از ديدگاه آن ها چه بود؟

 
كليد واژه: محمد نفس زکيه، منصور دوانيقي، مشروعيت، سنت، حکومت، تحليل گفتمان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها