پاسخ به:بانک مقالات تاریخ
شنبه 2 اردیبهشت 1391 9:24 AM
6 : پژوهش هاي تاريخي (مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني اصفهان) تابستان 1389; 46 (دوره جديد)(2 (پياپي 6)):93-114. |
اهميت و جايگاه تبليغات پارسي در جنگهاي ايران و يونان |
ميرزايي علي اصغر* |
* دانشگاه اراک |
سلسله جنگ هاي ايران و يونان و عناصر و عوامل موثر در کشورگشايي هخامنشيان، مورد توجه زيادي قرار گرفته، اما آنچه در اين ميان تا حدودي ناديده گرفته شده، تبليغات از سوي دو رقيب است. سنگ نوشته هاي شاهان هخامنشي و گزارش هاي مورخان يوناني نشان مي دهند که پارسيان و يونانيان در سطوح گوناگون در مقابل يکديگر، از به کار بردن شيوه هاي تبليغاتي و ضد تبليغاتي غافل نبودند. پارسيان در کشورگشايي هايشان تلاش مي کردند تا در اشکال گوناگون، اقوام زيردست را تحت تاثير اقتدار و عظمت امپراتوري شان قرار دهند. آنها در طي لشکرکشي هايشان به يونان، نشان دادند که چقدر مي توانند از شيوه هاي تبليغاتي براي تضعيف دشمن و جلب متحدان يوناني بهره ببرند. فرستادن پيک هايي براي کسب اطلاعات، برقراري روابط مناسب با نيروهاي تاثيرگذار همچون پرستشگاه هاي يوناني برانخيد، دلفي و مگنسيا، تبليغ قدرت و برازندگي شاه، شمار فراوان سپاه شاهي، شرکت بيشتر اقوام و ملل در لشکرکشي ها، برگزاري مسابقات جنگي گوناگون، سان ديدن از سپاه در محل هاي گوناگون، صدور بيانيه و برپايي ستون هاي سنگي در مناطق گشوده شده و غيره، نمونه هايي تبليغاتي هستند که شاهان هخامنشي به کار مي گرفتند. بر اين اساس، اين نوشتار بر آن است تا با بررسي عناصر و شيوه هاي تبليغاتي پارسيان، سياست تبليغاتي آنها را در جنگ هاي مديک تبيين و تشريح نمايد. |
كليد واژه: شاه، ايدئولوژي شاهي، سپاه شاهي، تکنيک هاي تبليغاتي، مبلغان، پيشگويي ها |
نسخه قابل چاپ |