پاسخ به:مقالات زبان های خارجی
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 1:37 PM
1 : علوم انساني الزهرا تابستان 1384; 15(54 (ویژه نامه ادبیات و زبان های خارجی)):1-14. |
دوگانگي زبان خانه و آموزشگاه در ايران: نمود زمينه ها و پيامدهاي در« پرلز» |
حميدي منصورعلي* |
* دانشگاه الزهرا (س) |
ايران سرزمين نياکاني گروه هاي فرهنگي / زباني چندي است که به زبان هاي اردو، بلوچي، کردي، عربي و ... گويش مي کنند. ولي زبان رسمي آموزشگاه ها فارسي، يا زبان گروه پيشينه شمار (اکثريت) است، که زمينه ساز دشواري دو گانگي زبان خانه و آموزشگاه براي هزاران هزار کودکي مي شود که زبان ماردي شان فارسي نيست. ميزان در پايه ماني (مردودي) در ميان اين گروه ها بيشتر از گروه فارسي زبان است، همان گونه که در ميزان آموزش گريزي (ترک تحصيل) هم آنها بر اين گروه فزوني دارند. در راستاي بازشناخت اين دشواري، وزارت آموزش و پرورش کشور يک دوره آماده سازي يک ماهه براي کودکاني که زبان ماري شان فارسي نيست، برنامه ريزي کرده است که درست يک ماه پيش از آغاز پايه يکم برگزار مي شود. افزون بر اين در برخي از استانها دوره هاي يک ساله پيش دبستاني برگزار مي شود که بي آن هيچ گونه برنامه ويژه اي براي نافارسي زبانان داشته باشند پذيرايي هر دو گروه مي شوند. |
كليد واژه: دو زبانگي، خواندن، سازايي گرايي، ايران |
نسخه قابل چاپ |