پاسخ به:مقالات زبان های خارجی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 6:52 PM
: پژوهش زبان هاي خارجي بهار و تابستان 1382; -(14):47-66. |
بررسي تاثير صداي پس زمينه اي بر درك شنيداري در زبان دوم (انگليسي) با تاكيد بر ويژگي هاي صدا |
معرفت حميده,سليماني محمود |
تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر صدای پس زمینه ای بر درک شنیداری زبان آموزان و نیز بررسی نقش ماهیت صدا در این تأثیرگذاری انجام شد. دربارۀ نقش ماهیت صدا، سه ویژگی از مجموعه ویژگی های آن مورد مطالعه قرار گرفت. این سه ویژگی عبارت بودند از: کلامی یا غیرکلامی بودن صدا (یعنی این که صدا صدای انسان باشد یا غیر انسان)، معنادار یا بی معنا بودن صدا (یعنی این که صدای کلامی برای زبان آموزان قابل فهم باشد یا خیر) و این که صدای معنادار به زبان مادری زبان آموزان باشد یا به زبانی که در حال فراگیری آنند. برای پیشبرد این اهداف، ده متن از طریق یک نوار صوتی به زبان آموزان شرکت کننده در تحقیق ارائه شد. دو متن از این ده متن بدون صدا (یعنی کاملاً واضح) بودند و هشت متن دیگر در پس زمینه خود صدا داشتند. این صدا یا پارازیت رادیویی (به عنوان جایگزین صدای سفید که صدای غیر کلامی استاندارد محسوب می شود) بود و یا صدای کلامی به زبان روسی به عنوان صدای بی معنا و کاملاً ناآشنا)، زبان انگلیسی (به عنوان زبان دوم زبان آموزان) یا زبان فارسی (به عنوان زبان مادری زبان آموزان). تحلیل آماری داده ها نشان داد که صدای پس زمینه ای تأثیر منفی عمده ای بر درک شنیداری زبان آموزان دارد. هم چنین مشخص شد که تأثیر منفی صدای غیرکلامی بیشتر از صدای کلامی است. از سوی دیگر، معنای صدا به لحاظ آماری نقش چندانی در تأثیرگذاری منفی بر درک شنیداری نداشت، و سرانجام آن که صداهای زبان مادری و زبان دوم تأثیر منفی یکسانی بر درک شنیداری زبان آموزان داشتند. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |