پاسخ به:مقالات زبان های خارجی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 6:37 PM
7 : پژوهش زبان هاي خارجي 1383; -(21 (ویژه نامه فرانسه)):93-106. |
گفتمان تبليغاتي: محل تعامل كلمه و شي |
شعيري حميدرضا* |
* دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس |
بي شك، تحقق گفتمان تبليغاتي به چگونگي به كارگيري راهكارهايي كه شيوه هاي بيان و نقل متفاوتي را در بر مي گيرند، بستگي دارد. از ميان اين راهكارها مي توان به راهكار روايي، گفتماني، بلاغتي و توصيفي اشاره نمود. در اين تحقيق، گفتمان زيمنس كه ما را با تبليغ نوعي تلفن همراه مواجه مي سازد نمونه اي است كه مي توان از طريق آن به فرآيند تعامل بين كلمه و شي و نقش آن در ايجاد نظام ارزشي در گفتمان پي برد. همين نظام ارزشي است كه ما را با دو نوع ارزش مواجه مي سازد. ارزش مطلق و ارزش جهاني. علاوه بر اين بر اساس همين تعامل است كه حضوري مجازي اما غير تزييني و زنده و حساس شكل مي گيرد. و بالاخره هويتي را كه گفتمان زيمنس عرضه كننده آن است از اين نكته حكايت دارد كه اين تبليغ تجاري از ديدگاه نشانه – معنا شناختي راهكار اصلي خود را بر تمايز و استمرار استوار نموده است. تمايز، چرا كه گونه هاي متفاوتي از روايت و بيان جهت ارایه مبايل زيمنس به كار گرفته شده است و استمرار، چرا كه همه اين گونه ها حكايت از يك معناي واحد دارند: «شدن» بر اساس زنجيره اي پيوسته و جهت دار و هدفمند. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |