پاسخ به:مقالات زبان های خارجی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 6:28 PM
9 : پژوهش زبان هاي خارجي بهار 1384; -(23):119-138. |
رويكرد ارتباطي و روش شمعي بصري: تقابل ديدگاههاي آموزشي |
صدرزاده ماندانا* |
* دانشكده زبانهاي خارجي دانشگاه تهران |
در تاريخ آموزش زبانها، روش سمعي بصري و رويكرد ارتباطي در ديدگاههاي خود نسبت به فرايند آموزش و يادگيري، چالشهاي پردامنهاي را برانگيختهاند. به ويژه آن كه رويكرد ارتباطي در تقابل با روشهاي آموزشي پيشين - روش دستور زبان ترجمه و روش سمعي بصري - تعريف ميشود. گسست و جدايي از اين شيوهها به نام ارتباط و كنش اجتماعي صورت ميپذيرد، مفهومي كه امروزه به عنوان هدف غايي يادگيري زبان، مورد پذيرش همگان است. تقابل ديدگاهها زاييدة پرسشهاي چندي است، از جمله اين كه آيا يادگيري اشكال و قواعد زبان خارجي و تقدم صورت بر معنا، هدف اصلي است يا ايجاد ارتباط. از ديگر سو تا چه اندازه دريافت رويكرد ارتباطي از نقش معلم، متعلم و ابزار آموزشي، با مفهوم آموزش و يادگيري در روش سمعي بصري قرابت دارد؟ مركزيت متعلم، در برابر مركزيت معلم و متد در بطن چالشهاي رويكرد ارتباطي جاي دارد. بنابراين گسست و نيز پيوند ديدگاههاي آموزشي ارتباطي و سمعي بصري در جنبههاي متفاوتي پديدار ميشوند كه در نوشتار حاضر مورد بررسي قرار ميگيرند. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |