0

مقالات زبان های خارجی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات زبان های خارجی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  6:28 PM

 9 : پژوهش زبان هاي خارجي بهار 1384; -(23):119-138.
 
رويكرد ارتباطي و روش شمعي بصري: تقابل ديدگاه‌هاي آموزشي
 
صدرزاده ماندانا*
 
* دانشكده زبان‌هاي خارجي دانشگاه تهران
 
 

در تاريخ آموزش زبان‌ها، روش سمعي بصري و رويكرد ارتباطي در ديدگاه‌هاي خود نسبت به فرايند آموزش و يادگيري، چالش‌هاي پردامنه‌اي را برانگيخته‌اند. به ويژه آن كه رويكرد ارتباطي در تقابل با روش‌هاي آموزشي پيشين - روش دستور زبان ترجمه و روش سمعي بصري - تعريف مي‌شود. گسست و جدايي از اين شيوه‌ها به نام ارتباط و كنش اجتماعي صورت مي‌پذيرد، مفهومي كه امروزه به عنوان هدف غايي يادگيري زبان، مورد پذيرش همگان است. تقابل ديدگاه‌ها زاييدة پرسش‌هاي چندي است، از جمله اين كه آيا يادگيري اشكال و قواعد زبان خارجي و تقدم صورت بر معنا، هدف اصلي است يا ايجاد ارتباط. از ديگر سو تا چه اندازه دريافت رويكرد ارتباطي از نقش معلم، متعلم و ابزار آموزشي، با مفهوم آموزش و يادگيري در روش سمعي بصري قرابت دارد؟ مركزيت متعلم، در برابر مركزيت معلم و متد در بطن چالش‌هاي رويكرد ارتباطي جاي دارد. بنابراين گسست و نيز پيوند ديدگاه‌هاي آموزشي ارتباطي و سمعي بصري در جنبه‌هاي متفاوتي پديدار مي‌شوند كه در نوشتار حاضر مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها