پاسخ به:مقالات زبان های خارجی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 6:27 PM
2 : پژوهش زبان هاي خارجي بهار 1384; -(23):21-40. |
دوره ادبيات روشنگري در آلمان |
ذاكرزاده ابوالقاسم* |
* دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه شهيد بهشتي |
در قرن هجدهم، ادبيات آلماني در پرتو انديشه روشنگري رشد و توسعه يافت و ثمرات دلنشين و آموزندهاي به بار آورد. در آغاز دوره ادبيات روشنگري، گوتشد تحت تأثير افكار عقلگرايانه لايب نيتس و ولف قرار داشت. او به تأسي از آن دو فيلسوف، رشد خرد را براي اخلاقي و سعادتمند شدن انسان ضروري ميدانست و لسينگ اديب و فيلسوف، ادبيات را در خدمت اشاعه بردباري ديني و انتقاد اجتماعي قرار داد. برخي از ادباي دوره روشنگري به تأليف حكايات حيوانات پرداختند، زيرا آنها اين حكايات را شيوهاي مناسب براي تربيت انسان و انتقادات اجتماعي تشخيص دادند. دوره روشنگري مساعدترين دوره براي خلق حكايات حيوانات است. در پايان اين دوره ويلاند افكار اپيكور را سرلوحه فعاليت ادبي خويش ساخت. در پايان بايد يادآوري كرد كه هدف مشترك تمام ادباي دوره روشنگري، تربيت اخلاقي و اجتماعي انسان است. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |