پاسخ به:مقالات زبان های خارجی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 6:23 PM
7 : پژوهش زبان هاي خارجي پاييز 1384; -(25):107-118. |
مهارت پنجم |
حقاني نادر* |
* دانشكده زبان هاي خارجي دانشگاه تهران |
مهارت هاي زباني كه در ادبيات آموزش زبان از آنها با عناوين مهارت هاي اصلي، پايه و كلاسيك نام برده مي شود، غالبا در قالب چهار مهارت شنيدن، صحبت كردن، خواندن و نوشتن دسته بندي شده اند. به تازگي مهارت هاي ديگري ازقبيل درك بصري، شايستگي (بين) فرهنگي، تفكر انتقادي، مهارت ترجمه و دوزبانه بودن با عنوان مهارت پنجم در آموزش زبان مطرح شده اند. طرح اين مهارت ها با توجه به خاستگاه نظري وكاربردي آن ها، خود حاكي از عدم جامعيت مهارت هاي كلاسيك در زبان آموزي است. افزودن مهارت پنجم الزاما به معناي جايگزيني مهارت هاي زباني نيست، بلكه توجه دادن به بعدي ضروري و مهم در راستاي تسلط كامل به يك زبان است. در نوشته حاضر ضمن بررسي ترمينولوژي مهارت پنجم از ديدگاه هاي مختلف، بعد فرهنگي اين مهارت و همچنين اهميت و ضرورت آن در آموزش زبان مورد مداقه قرار مي گيرد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |