پاسخ به:مقالات زبان های خارجی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 5:51 PM
1 : پژوهش زبان هاي خارجي زمستان 1386; -(42):5-22. |
نقش هوش چندگانه معلمان زبان انگليسي دبيرستان ها در موفقيت آنان در تدريس |
پيش قدم رضا,معافيان فاطمه |
پژوهش حاضر در ابتدا سعي بر آن دارد كه به بررسي نقش هوش چند گانه معلمان زبان انگليسي در موفقيت آنان در تدريس بپردازد. سپس، رابطه بين جنسيت و نوع هوش هاي موثر در موفقيت معلمان را در تدريس بررسي مي كند. بدين منظور، 93 نفر از معلمان زبان انگليسي دبيرستان هاي مختلف شهر مشهد انتخاب شدند. در پايان سال تحصيلي، از معلمان خواسته شد كه به سوالات پرسشنامه هوش چند گانه (پرسشنامه ميداس) پاسخ دهند. بطور همزمان، پرسشنامه «معلم آرماني از ديدگاه دانش آموزان» به دانش آموزان اين معلمان داده شد (N=2287). پس از بررسي تحليل عاملي، پرسشنامه ترجمه شده عملكرد معلم را بر اساس پنج عامل– توانايي هاي تدريس، شخصيت، نظم و ترتيب، برنامه هاي تكميلي، و زندگي اجتماعي و علمي- توسط دانش آموزان مورد ارزيابي قرار داد. نتايج به دست آمده از تحليل آماري همبستگي و آزمون تي بر روي داده هاي تحقيق نشان داد كه بين موفقيت معلمان زبان انگليسي در تدريس و هوش هاي زباني، اجتماعي، و موسقيايي آنان رابطه معناداري وجود دارد، اما ارتباط بين موفقيت معلمان و ديگر هوش هاي آنان معنادار نيست. علاوه بر اين، يافته هاي تحقيق نشان داد كه بين جنسيت و هوش چند گانه معلمان از نقطه نظر موفقيت آنان در تدريس، تفاوت معناداري وجود ندارد. در پايان پيشنهادهايي براي تدريس و يادگيري زبان انگليسي ارايه گرديد. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |