پاسخ به:مقالات زبان های خارجی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 5:36 PM
2 : پژوهش زبان هاي خارجي 1387; -(47 (ويژه نامه روسي)):21-30. |
بررسي مسايل مرتبط با آموزش اصطلاحات و تعبيرات روسي |
بابازاده جميله* |
* دانشكده زبانها و ادبيات خارجي، دانشگاه تهران، ايران |
عليرغم موفقيت ها و كسب دستاوردهاي قابل توجه اي كه در زمينه بررسي علمي مسايل مرتبط با علم اصطلاح شناسي روسي بدست آمده است، هنوز مسايل و مشكلات پيش روي آموزش اصطلاحات و تعبيرات روسي در عرصه زبان شناسي آموزشي آنطور كه بايد مورد بررسي و مطالعه قرار نگرفته است. مقاله حاضر به مساله اساسي انتخاب معقولانه مواد درسي مربوط به اصطلاحات و تعبيرات زباني و آموزش آن به زبان آموزان ايراني اختصاص دارد. انتخاب موفق مواد درسي مربوط به اصطلاحات و تعبيرات كه متناسب با مهارت و تسلط در كاربرد عملي آن باشد، تنها در صورتي ميسر مي باشد كه در انتخاب مواد درسي مربوط به اصطلاحات و تعبيرات، هم مسايل زبان شناسي (كاربرد معمولي از نظر سبك گفتار) و هم مسايل آموزشي (قابل دسترس بودن و استحكام در يادگيري) لحاظ گردند. تجربه چندين ساله تدريس اصطلاحات و تعبيرات روسي در دانشگاه تهران و كار پژوهشي فراوان، به مولف مقاله حاضر امكان چاپ كتاب درسي «اصطلاحات و تعبيرات روسي در مراكز آموزشي ايران» را داده است كه اين كتاب به عنوان اولين تلاش در جهت انتخاب و ساماندهي مواد درسي مربوط به اصطلاحات و تعبيرات روسي در كتاب هاي درسي براي زبان آموزان ايراني محسوب مي شود. مقاله حاضر به بررسي مهمترين عوامل و شرايط تاثيرگذار در روند آموزش اصطلاحات و تعبيرات روسي به زبان آموزان ايراني مي پردازد كه به نوبه خود مباني نظري كتاب درسي تاليفي را شكل مي دهند. |
كليد واژه: علم اصطلاح شناسي روسي، زبان آموزان ايراني، تدوين و انتخاب، معيار، يادگيري |
نسخه قابل چاپ |