پاسخ به:مقالات زبان های خارجی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 5:34 PM
1 : پژوهش زبان هاي خارجي زمستان 1387; -(50):5-22. |
پايايي و روايي پرسشنامه راهبردهاي يادگيري آكسفورد (SILL) |
برزآبادي فراهاني داوود,نجاتي رضا |
بيش از سه دهه است كه استادان، محققان و كارشناسان آموزش زبان انگليسي به «راهبردهاي يادگيري» (Learning Strategies) پرداخته اند. از تحقيقات روبين (1975) و استرن (1975) گرفته تا طبقه بندي راهبردهاي يادگيري آكسفورد (1990) و نظريه هاي زبان آموزي اومالي و شاموت (1990) كه در بردارنده راهبردهاي يادگيري اند، همه و همه تلاش كرده اند كه راهبردهاي زبان آموزي مناسبي را شناسايي كنند. آنچه كه همزمان با اين تحقيقات مطرح بوده است، همانا پايايي (Reliability) و روايي (Validity) ابزارهاي انتخاب راهبردهاي يادگيري است. در اين مقاله، نتايج اجراي يك پرسشنامه راهبردهاي يادگيري به نام «پرسشنامه راهبردهاي زبان آموزي» آكسفورد (1990 گزارش مي شود. اين پرسشنامه پنجاه سوالي است و براي كاربرد در محيط هاي غير انگليسي زبان طراحي شده است. نتايج اين تحقيق - كه با روش آماري «تحليل عامل تاييدي» (Confirmatory Factor Analysis) و «آلفاي كرانباخ» (Cronbach’s Alpha) بدست آمده است، نشان مي دهد كه پايايي پرسشنامه SILL مناسب است، ولي روايي سازه آن در حد انتظار نيست؛ پس، بايد سازه هاي آن را بازنگري كرد. |
كليد واژه: راهبرهاي يادگيري زبان آموزي، پرسشنامه SILL، پايايي، روايي، انگليسي به عنوان زبان دوم يا زبان خارجي |
نسخه قابل چاپ |