پاسخ به:مقالات زبان های خارجی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 5:19 PM
2 : پژوهش زبان هاي خارجي پاييز 1388; -(53 (ويژه نامه فرانسه)):23-41. |
نوع شناسي خطاهاي املايي دانشجويان ايراني زبان فرانسه |
رحمتيان روح اله,كاتوزيان كتايون* |
* دانشگاه تربيت مدرس |
نظر به اهميت املاي صحيح واژگان در نگارش به زبان فرانسه، اين مطالعه به نوع شناسي خطاهاي املائي دانشجويان ايراني زبان فرانسه بر اساس طبقه بندي و كدهاي پيشنهادي «مركز ملي تحقيق و پژوهش فرانسه - شاخه مطالعات تاريخي و ساختاري املاي زبان فرانسه» و تعيين فركانس انواع خطا پرداخته است. نتيجه حاصله از مطالعه بر روي 85 دانشجوي ايراني زبان فرانسه در سه دانشگاه شهر تهران نشان داد كه خطاهاي املايي دانشجويان ايراني زبان فرانسه به پنج دسته خطاهاي آوانگاري، تكواژنگاري، واژه نگاري، خطاهاي مربوط به حروف ريشه اي - تاريخي و نقطه گذاري (ايده نگاري) تقسيم مي شوند كه در اين بين بيشترين نوع خطا مربوط به خطاهاي آوانگاري بوده و ساير خطاها از فركانس كمتري برخوردارند. اين موضوع در آزموني كه بر روي 476 دانش آموز فرانسوي توسط مركز ملي تحقيق و پژوهش فرانسه انجام شده در مورد يك واژه مشترك ميان متن آزمون ما و متن آن آزمون نتيجه مشابهي را نشان مي دهد. |
كليد واژه: نوع شناسي، خطاهاي املايي، سيستم املايي، دانشجويان ايراني، زبان فرانسه |
نسخه قابل چاپ |