پاسخ به:مقالات زبان های خارجی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 5:16 PM
7 : پژوهش زبان هاي خارجي پاييز 1388; -(54):127-142. |
تهيه و بررسي اعتبار سازه پرسشنامه «ويژگي هاي مدرسان موفق زبان انگليسي» |
معافيان فاطمه,پيش قدم رضا |
پژوهش حاضر در ابتدا سعي بر آن دارد که به بررسي ويژگي هاي معلم موفق زبان انگليسي بپردازد و بر اساس آن، پرسشنامه اي با همين مضمون طراحي کند، سپس به بررسي اعتبار سازه پرسشنامه تنظيم شده بپردازد. بدين منظور، بر اساس نظرها و پيشنهادهاي ارايه شده توسط استادان زبان انگليسي (N=5)، معلمان زبان انگليسي (N=11)، زبان آموزان (N=46) و پرسشنامه سواندي (1995) که درباره ويژگي هاي معلم موفق است، پرسشنامه اي (مقياس ليکرت) شامل 47 سوال طراحي شد. به منظور بررسي اعتبار سازه اين پرسشنامه از 250 زبان آموز خواسته شد که پرسشنامه را مطالعه کرده و به آن پاسخ دهند، سپس، روي داده هاي به دست آمده، تحليل عاملي اعمال شد. نتايج نشان داد که اين پرسشنامه دوازده عامل (سازه) را اندازه گيري مي کند. براي اندازه گيري پايايي پرسشنامه از آلفاي کرنباخ استفاده شد. در پايان کاربرد پرسشنامه حاضر و نتايج به دست آمده از اين تحقيق در گستره تدريس و آموزش زبان انگليسي بحث شد. |
كليد واژه: اعتبار سازه، پرسشنامه، تحليل عاملي، موفقيت معلمان در تدريس |
نسخه قابل چاپ |