0

بانک مقالات رشته کودکان استثنایی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  2:20 PM

5 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي تابستان 1382; 3(2 (پیاپی 8)):177-194.
 
مقايسه نوع ادراك كودكان مبتلا به اختلالات يادگيري و كودكان عادي در آزمون رورشاخ و قابليت اين آزمون در شناسايي و تشخيص اختلالات يادگيري
 
نوربخش سيدمرتضي*,خان زاده علي,يوسفي لويه مجيد
 
 
 هدف از پژوهش حاضر مقايسه نوع ادراک کودکان دچار اختلالات يادگيري (L.D) و کودکان عادي با آزمون رورشاخ و قابليت اين آزمون در شناسايي و تشخيص باليني کودکان دچار LD است. به همين منظور در اين پژوهش 23 کودک LD (8 نارساخوان، 8 نارسانويس و 7 نفر با نارسايي در حساب) به عنوان گروه اصلي و 23 کودک عادي به عنوان گروه کنترل در دامنه سني 9 تا 13 سال و پايه تحصيلي سوم تا پنجم ابتدايي با آزمون رورشاخ، بررسي شدند و پس از نمره گذاري با سبک رورشاخ يافته هاي دو گروه با يکديگر مقايسه گرديد. نتايج بدست آمده نشان مي دهد که کودکان LD در مقايسه با کودکان عادي از کاهش قابل توجه فراواني کل پاسخ ها (R)، افزايش پاسخ هاي کلي ساده (G)، کمبود پاسخ جز بزرگ (D)، پاسخ هاي جز کوتاه (Dd)، وجود رنگ محض (C)، وجود پاسخ هاي خون (Blood)، افزايش پاسخ هاي رايج (Ban) و رد کارت برخوردارند که از نظر ادراکي نشانگر ادراک محدودتر و کم توجهي به جزئيات، ادراک کلي و يکنواخت پديده ها و تفکر عيني و از نظر باليني نشانگر ادراک کليشه اي، بي توجهي به امور عيني، يک بعدنگري، بازداري هاي عاطفي، رفتارهاي تکانه اي، محدوديت در کنترل هيجاني، تعارضات رواني، گرايش به همنوايي و دريافت تاييدهاي اجتماعي و آمادگي براي بروز اختلالات هيجاني مي باشند.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها