پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 2:19 PM
2 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي بهار 1382; 3(1 (پیاپی 7)):13-38. |
ارزشيابي از برنامه هاي آموزش و پرورش دانش آموزان داراي اختلالات رفتاري |
بشاورد سيمين* |
* پژوهشکده کودکان استثنايي |
اين پژوهش با هدف بررسي برنامه هاي آموزشي و پرورشي دانش آموزان داراي اختلالات رفتاري در مراکزي که به نحوي در آموزش و پرورش اين دانش آموزان سهم دارند، انجام شده است. اين مراکز شامل مدارس ويژه اختلالات رفتاري، مراکزي تحت عنوان اتاق هاي مرجع و کلاس هاي آموزشي مستقر در بخش هاي روان پزشکي اطفال بيمارستان ها هستند. به همين منظور با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه با کارکنان آموزشي مراکز مذکور اطلاعات لازم در ارتباط با 4 شاخص مورد ارزشيابي جمع آوري گرديد. اين شاخص ها عبارت بودند از: 1- فرآيند ارجاع و تشخيص، 2- امکانات، 3- خدمات و برنامه هاي آموزشي و پرورشي و 4- وضعيت حرفه اي کارکنان آموزشي. اهم نتايج به دست آمده در ارتباط با هر يک از شاخص هاي مذکور به شرح زير است: فرايند تشخيص گذاري به دليل کمبود ابزارهاي تشخيصي معتبر و عدم حضور متخصصين مجرب در ارتباط با دانش آموزان مدارس ويژه اختلالات رفتاري و دانش آموزان ارجاعي به اتاق هاي مرجع به خوبي طي نمي شود، در حالي که اين فرايند در بيمارستان ها به نحو مطلوب تر و با دقت بيشتر انجام مي شود. مکان هاي اختصاص يافته به کلاس هاي درس، فعاليت هاي مشاوره اي و روان شناختي و مواد و وسايل آموزشي و کمک آموزشي در هيچ يک از مراکز مناسب و کافي ارزيابي نشده اند. ارايه خدمات توان بخشي در کليه مراکز ناکافي گزارش شده است. بيش از دو سوم کارکنان آموزشي، اطلاعات خود را در زمينه هاي روش هاي اصلاح و تغيير رفتار، شناخت انواع اختلالات رفتاري و روش هاي تدريس ناکافي دانسته اند. اين يافته ها ضرورت تجديدنظر و انجام اصلاحات لازم در برنامه هاي آموزشي و پرورشي دانش آموزان داراي اختلالات رفتاري را مورد تاکيد قرار مي دهد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |