پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 2:19 PM
1 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي بهار 1382; 3(1 (پیاپی 7)):3-12. |
ارتباط فقر آهن با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان كم توان ذهني شهر تهران |
نچواك سيدمصطفي*,رضايي منصور |
* پژوهشکده کودکان استثنايي |
به منظور بررسي رابطه فقرآهن با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان کم توان ذهني 7 تا 18 ساله، نتايج آزمايش هاي بيوشيميايي و هماتولوژيکي نمونه خون 49 نفر از اين دانش آموزان شامل آهن سرم (SI)، ظرفيت تام پيوستگي آهن (TIBC)، درصد اشباع ترانسفرين (Tsat)، فريتين و معدل تحصيلي آن ها بررسي گرديد. همبستگي معني داري بين معدل نيمسال اول دانش آموزان با آهن سرم (p=0.02) و درصد اشباع ترانسفرين (p=0.05) وجود داشت. براساس معيارهاي ارائه شده در Tietz براي سه شاخص خوني آهن سرم، درصد اشباع ترانسفرين و فريتين، دانش آموزان به دو دسته مبتلا به فقر آهن و سالم تقسيم شدند. آن گاه ميانگين معدل نيمسال اول هر گروه با يکديگر مقايسه گرديد، که تنها در مورد آهن سرم معني دار بود (15.82±2.23 در مقابل p=0.03, 17.68±1.86). ميانگين نمره معدل نيمسال دوم دانش آموزاني که از نظر شاخص فريتين سرم در آستانه ابتلا به کم خوني فقر آهن قرار داشتند و مکمل آهن دريافت کرده بودند نسبت به معدل نيمسال اول آن ها و در مقايسه با دانش آموزاني که از نظر اين شاخص سالم تشخيص داده شده بودند، بيش از 2.5 برابر افزايش نشان داد. آزمون آماري t همبسته متوسط اختلاف بين معدل تحصيلي قبل و بعد از استفاده از مکمل را معني دار نشان داد (p=0.005). |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |