0

بانک مقالات رشته کودکان استثنایی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  2:17 PM

4 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي 1383; 4(4-1 (پیاپی 14-11)):63-78.
 
بررسي نقش هنرهاي نمايشي در رشد اجتماعي دانش آموزان كم توان ذهني آموزش پذير
 
جليلوند مريم,غباري بناب باقر
 
 
 اين پژوهش با آموزش رفتارهاي سازشي از طريق نمايش عروسکي به دانش آموزان کم توان ذهني آموزش پذير، سعي در بررسي تأثير هنر نمايشي در رشد اجتماعي اين کودکان را دارد. از ميان 6 مدرسه معرفي شده از طرف سازمان آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي، يک مدرسه انتخاب و با استفاده از جدول اعداد تصادفي 70 نفر آزمودني در دو گروه 35 نفري کنترل و آزمايش جا يابي شدند. قبل از اجراي متغير مستقل،هر دو گروه رشد اجتماعي با استفاده از مقياس رشد اجتماعي وايلند بررسي شد براي گروه آزمايش (35) نفر به مدت 6 هفته فعاليت هاي نمايشي هدف دار مبتني بر آموزش مهارتهاي اجتماعي اجرا گرديد و پس از پايان مدت مشخص شده، دوباره براي هر دو گروه (کنترل و آزمايش)، مقياس رشد اجتماعي وايلند اجرا شد. پس از جمع آوري داده ها براي بررسي تأثير متغير مستقل هنرهاي نمايشي، آزمون T مربوط به تفاضل نمرات پيش آزمون و پس آزمون توسط نرم افزار آماريSPSS  اجرا نتايج مورد مقايسه و تجزيه و تحليل آماري قرار گرفت. تمامي70 نفر آزمودني در محدوده سني 12–9 سال، طيف بهره هوشي 74-60 و هوشبهر اجتماعي 81-70 قرار داشتند. آزمون T مستقل تفاوت معني داري در دو گروه از نظر بهره هوشي  و هوشبهر اجتماعي نشان نداد. لذا دو گروه از نظر بهره هوشي و نيز هوشبهر اجتماعي معادل بودند. اما نتيجه آزمون پيش تست- پس تست مربوط به هوشبهر اجتماعي در دو گروه ،اختلاف معني داري را نشان داد. (P<0.01) بدين معني که ميتوان با استفاده از هنرهاي نمايشي در کودکان کم توان ذهني آموزش پذير تأثير مثبتي در رشد اجتماعي و در نتيجه کيفيت زندگي آنان ايجاد نمود.
 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها