پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 2:17 PM
3 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي 1383; 4(4-1 (پیاپی 14-11)):51-62. |
بررسي مقدماتي روايي و پاياني آزمون پيشرفت تحصيلي نوشتن پايه اول ابتدايي |
راغب حجت اله*,هاديان مينا |
* پژوهشکده کودکان استثنايي |
هدف از پژوهش حاضر ساخت و استاندارد سازي آزمون پيشرفت تحصيلي نوشتن پايه اول ابتدايي است. اين آزمون شامل چهار خرده آزمون : نوشتن کلمه،نوشتن جمله،نوشتن نام تصوير و نوشتن نام تصوير در جمله ناقص است. ابتدا گويه ها بر اساس جدول مشخصات آزمون از کتاب فارسي اول ابتدايي استخراج گرديدند.سپس اين آزمون به صورت آزمايشي بر روي يک نمونه 182 نفري از دانش آموزان ،(91 پسر و 91 دختر)که پايه اول ابتدايي را به پايان رسانده بودند به طور انفرادي اجرا گرديد. نتايج يافته هاي آماري نشان داد که: 1) توزيع نمرات در کل نمونه داراي چولگي منفي است و نسبت به توزيع نرمال کشيده تر است و آزمون پيشرفت تحصيلي نوشتن، آزمون نسبتاً آساني بوده است .2) همساني دروني خرده آزمون ها به ترتيب براي خرده آزمون نوشتن کلمات 0.85، نوشتن نام تصویر 76 .0 و نوشتن نام تصوير در جمله ناقص 0.54 مي باشد. ضريب پاياني براي کل آزمون در کل گروه نمونه مورد بررسي معادل 934 .0 است. 3) روايي آزمون از طريق همبستگي آزمون پيشرفت تحصيلي نوشتن با آزمون هوشي ريون (0.510 >p و 0.205=r )، ونمره ديکته(0.000.< p و 0.36=r) و معدل درسي (0.000 >p و 0.287 =r ) مناسب است. همچنين ضريب همبستگي خرده آزمون ها با نمره کلي آزمون به ترتيب براي خرده آزمون نوشتن کلمات 0.921 ،نوشتن جملات 0.936،نوشتن نام تصوير 0.8010 و نوشتن نام تصويردر جمله ناقص 624 .0 بدست آمد که تمامي ضرايب محاسبه شده در سطح 0.000 > p معنا دار مي باشد. 4) معنا داري مقادير F حاصل از تحليل واريانس چند متغيري براي بررسي معنا داري تفاوت نمرات خرده آزمون ها و نمره کلي آزمون در دو گروه دختر و پسر در خرده آزمون ها نشان داد که ميانگين نمرات دختران در اين بخشها بيشتر از پسرها بوده است. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |