پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 2:17 PM
1 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي 1383; 4(4-1 (پیاپی 14-11)):3-32. |
آسيب بينايي و فرايند تحول كودكان از تولد تا دوازده سالگي: يك مطالعه مروري |
احمدپناه محمد* |
* پژوهشکده کودکان استثنايي |
سيستم بينايي اطلاعات خودبخودي و فوري از فضاي خارجي در زمينه هاي عمق، دوام شيء، شفافيت ،ثبات و رنگ فراهم ميکند. در صورت بروز آسيب بينايي، فرد ناچار مي شود بخشي از اطلاعات مورد نياز خود را از طريق ساير حواس بويژه لامسه و شنوايي بدست بياورد.آسيب بينايي بر تحول ادراکي، حرکتي، شناختي، اجتماعي و رفتارهاي بين شخصي افراد تأثيرمي گذارد. در اين مطالعه هدف اين بوده که با توجه به نتايج پژوهشهاي مختلف وضعيت تحولي و آموزشي افراد با آسيب بينايي در زمينه هايي مثل تميز حسي، رشد حرکات درشت، تعامل اجتماعي، مهارتهاي روزمره زندگي، جهت يابي و تحرک وآمادگي تحصيلي با افراد عادي مقايسه و ميزان تفاوتها و شباهت ها بررسي شود. مقايسه در دو بخش صورت گرفته که بخش اول نتايج و نقد و بررسي پژوهشهاي مختلف مرتبط با افراد با آسيب بينايي از بدو تولد تا شروع مدرسه را در بر مي گيرد و در بخش دوم ضمن ارائه نتايج پژوهشهاي مختلف مرتبط با سنين شش تا دوازده سالگي به نقد و بررسي آنها پرداخته شده است. هم چنين در اين مقاله نيازهاي کودکان و دانش آموزان با آسيب بينايي و خانواده هايشان متناسب با نتايج پژوهشها مورد توجه بوده و روشهاي برخورد مناسب با چنين کودکاني در قالب توصيه هاي تربيتي آورده شده و براي پژوهشهاي آتي هم فرضياتي مطرح شده است. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |