پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 2:15 PM
2 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي بهار 1384; 5(1 (پیاپی 15)):19-32. |
بررسي و مقايسه رشد اخلاقي نوجوانان عادي و داراي اختلال سلوك |
محمداسماعيل الهه* |
* پژوهشگاه آموزش و پرورش |
هدف اين پژوهش بررسي مراحل رشد اخلاقي نوجوانان 12 تا 17 ساله داراي اختلال سلوک بر اساس نظريه کلبرگ است. بدين منظور تعداد 54 نوجوان 12 تا 17 ساله (27 نوجوان داراي اختلال سلوک و 27 نوجوان عادي) از مدارس راهنمايي و متوسطه شهر تهران و همچنين کانون اصلاح و تربيت اين شهر انتخاب و با استفاده از داستانهاي کلبرگ مورد مصاحبه باليني قرار گرفتند. نتايج حاصل از تجزيه و تحليل پاسخهاي نوجوان داراي اختلال سلوک نشان داد که مراحل رشد اخلاقي نوجوانان 12 تا 17 ساله داراي اختلال سلوک با الگوي ارايه شده از جانب کلبرگ مطابقت دارد و به موازات بالا رفتن سن، سطح استدلال اخلاقي آنان نيز رشد مي يابد. اما مقايسه نسبت پاسخهاي آنان با نسبت پاسخهاي نوجوانان عادي در داستانهاي کلبرگ نشان داد که استدلال اخلاقي کودکان و نوجوانان داراي اختلال سلوک با استدلال اخلاقي نوجوانان عادي سنين 3-12 سال در سطح اول و دوم تفاوت دارد. در حقيقت سرعت و حرکت نوجوانان داراي اختلال سلوک در مراحل رشد اخلاقي و به عبارتي حرکت صعودي آنان به سمت مراحل بالاتر کندتر از نوجوانان عادي است. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |