0

بانک مقالات رشته کودکان استثنایی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  2:15 PM

 1 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي بهار 1384; 5(1 (پیاپی 15)):3-18.
 
بررسي و توصيف سه آزمون خواندن انگليسي و خرده آزمونهاي آن
 
شیرازی سيما*
 
* دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
 
 

در ايران به علت عدم وجود آزمونهاي رسمي خواندن، برخي مواقع تشخيص قطعي نارساخواني و در نتيجه طرح ريزي مناسب درمان با اشکال مواجه مي شود. بررسي دقيق تعدادي از آزمونهاي معتبر خواندن در ديگر کشورها نه تنها مي تواند الگويي جهت طراحي و معياريابي آزمون خواندن فارسي فراهم آورد، بلکه ايده هاي مناسبي نيز براي اجراي غير رسمي برخي آزمونها به متخصصين خواهد داد. در اين مقاله سه آزمون معتبر خواندن در کشورهاي انگليسي زبان بررسي و با يکديگر مقايسه مي شوند. «آزمون تحليل توانايي خواندن نيل» مرکب از متن هاي خواندن و خرده آزمونهاي تکميلي است که براي کودکان 6 تا 13 ساله فراهم شده است. در اين آزمون با استفاده از امتيازات آزمودني در متن هاي خواندن، سن خواندن آزمودني از لحاظ دقت خواندن، سرعت خواندن، و درک مطلب به سال و ماه تعيين مي شود. با اين آزمون علاوه بر سطح خواندن، وضعيت املا، تمييز شنيداري، تناظر نويسه واج و تا حدودي آگاهي واجي بررسي مي شود. «آزمون تحليل مشکلات خواندن دورل» براي کودکان پيش دبستاني تا کلاس ششم طراحي شده است. در اين آزمون، برخلاف آزمون نيل به جاي سن خواندن سطح کلامي آزمودني مشخص خواهد شد. اين آزمون مرکب از خرده آزمونهاي متنوعي است که با استفاده از آنها مي توان به خوبي ويژگيهاي خواندن و برخي مولفه هاي مربوط به آن را در آزمودني بررسي و تحليل کرد. «آزمون خواندن معيار» شامل متن هاي هنجار و مجموعه اي از خرده آزمونهاي مختلف است. با اين آزمون خواندن، املا، تمييز شنيداري، رونويسي، تمييز بينايي و جهت يابي آزمودني بررسي مي شود و با استفاده از خرده آزموني تحت عنوان بازشناسي کلمه، توانايي کودک در خواندن انواع کلمات به صورت دقيق تحليل مي شود. در هر يک از آزمونهاي فوق به برخي از زمينه هاي مرتبط با خواندن بيشتر توجه شده و ارزيابي موارد ديگر ناديده گرفته شده است. اما از آنجا که هنوز در مبحث سبب شناسي علت دقيق نارساخواني رشدي مشخص نشده است چنين سوگيري مي تواند منجر به يک ارزيابي ناکامل گردد. بنابراين به متخصصين و درمانگران توصيه مي شود که به ارزيابي کامل و همه جانبه مراجع خود بپردازند و در صورت نياز با الهام از خرده آزمونهاي تست هاي فوق، تکليف خاص و مورد نظر براي مراجع خود را طراحي نمايند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها