0

بانک مقالات رشته کودکان استثنایی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  2:15 PM

 5 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي تابستان 1384; 5(2 (پیاپی 16)):183-202.
 
ويژگيهاي روان سنجي آزمون پيشرفت تحصيلي نوشتن پايه اول ابتدايي
 
راغب حجت اله*
 
* پژوهشکده کودکان استثنایی
 
 

آزمونهاي پيشرفت تحصيلي متعددي جهت سنجش فرايند نوشتن ساخته شده اند. هدف پژوهش حاضر نيز ساخت و استانداردسازي آزمون پيشرفت تحصيلي نوشتن پايه اول ابتدايي است. پس از ساخت خرده آزمونها و گويه ها بر اساس جدول مشخصات آزمون، اجراي مقدماتي، و اصلاح گويه ها بر اساس ويژگيهاي روان سنجي، فرم نهايي آزمون شکل گرفت. آزمون شامل دو بخش املا و بيان نوشتاري است. خرده آزمونهاي اول تا چهارم بخش املا و خرده آزمونهاي پنجم و ششم بخش بيان نوشتاري را تشکيل مي دهند. اين آزمون بر روي يک نمونه 400 نفري از دانش آموزان پايه اول ابتدايي (200 دختر و 200 پسر) شهر تهران که به صورت تصادفي خوشه اي انتخاب شده بودند اجرا گرديد. نتايج يافته ها نشان داد که اين آزمون داراي پايايي و روايي قابل قبولي است. ضريب پايايي که با استفاده از روش همساني دروني (القاي کرونباخ) به دست آمده به ترتيب براي خرده آزمونهاي اول تا ششم 0.94، 0.93، 0.88، 0.68، 0.60 و 0.69 مي باشد. در روايي ملاکي بين هوشبهر کلامي، نمره ديکته و معدل درسي دانش آموزان با نمرات آزمون پيشرفت تحصيلي نوشتن همبستگي معناداري وجود دارد. در روايي افتراقي بين ميانگين نمرات دانش آموزان عادي، دانش آموزان دچار اختلال يادگيري و دانش آموزان عقب مانده ذهني تفاوت معني داري وجود دارد. همچنين خرده آزمونها نيز با يکديگر داراي همبستگي هستند که اين عامل نيز به عنوان شاخصي براي وجود روايي در آزمون تلقي مي شود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها