0

بانک مقالات رشته کودکان استثنایی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  2:15 PM

 3 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي تابستان 1384; 5(2 (پیاپی 16)):143-164.
 
تئوري ذهن در كودكان ناشنوا
 
حسن زاده سعيد*
 
 
 

توانايي درک اين موضوع که ديگران واجد حالات ذهني اي همچون افکار، تمايلات و عقايدي هستند که مي تواند با حالات ذهني و يا واقعيت متفاوت باشد "تئوري ذهن" ناميده مي شود. در اين مقاله ابتدا سعي خواهيم کرد مباني نظري چيزي که امروزه به تئوري ذهن معروف شده است را تبيين کنيم و سپس با مرور تحقيقات منتشر شده در زمينه رشد تئوري ذهن در کودکان ناشنوا، در پي پاسخ دادن به دو سوال خواهيم بود، آيا کودکان ناشنوا با تاخير به تئوري ذهن مي رسند؟ و آيا ناشنوا بودن والدين تاثيري بر رشد تئوري ذهن در کودکان ناشنوا دارد؟ برخي از نظريه پردازان معتقدند رشد تئوري ذهن وابسته به تجربه زباني است، در نقطه مقابل نظريه پردازاني هستند که معتقدند رشد تئوري ذهن وابسته به يک عملکرد اجرايي است. برخي از پژوهشها عملکرد همراه با تاخير ناشنوايان را در رسيدن به تئوري ذهني نشان داده اند. از سوي ديگر پژوهشهايي نيز عدم تاخير در تئوري ذهن کودکان ناشنوا را نشان داده اند. نتايج تحقيقات در زمينه تاثير ناشنوا بودن والدين بر رشد تئوري ذهن در کودکان ناشنوا حاکي از آن است که کودکان ناشنوايي که در واقع ناشنواي نسل دوم هستند و والدين ناشنوا دارند در مقايسه با کودکان ناشنوا تاخيري در رسيدن به تئوري ذهن نشان نمي دهند و عملکردي مشابه با آنان دارند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها