پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 2:15 PM
2 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي تابستان 1384; 5(2 (پیاپی 16)):135-142. |
انطباق و هنجاريابي آزمون هوش غيركلامي (TONI-3) |
محمداسماعيل الهه* |
* پژوهشکده کودکان استثنايي |
هدف از تحقيق حاضر انطباق و هنجاريابي آزمون هوش غيرکلامي TONI-3 براي دانش آموزان 14-6 ساله شهر تهران است. بدين منظور به روش نمونه گيري چند مرحله اي از 10 منطقه آموزش و پرورش، تعداد 320 دانش آموز دختر و پسر 14-6 ساله براي اجراي فرم «الف» انتخاب و آزمون بر روي آنها اجرا شد. همين مرحله براي فرم «ب» آزمون تکرار گرديد. پس از تجزيه و تحليل سوالات به روش IRT تعداد 5 سوال از فرم الف و 5 سوال از فرم بد حذف و تعداد سوالات هر فرم به 40 مورد تقليل يافت. در مرحله دوم تعداد 1600 دانش آموز براي هنجاريابي هر يک از فرمهاي آزمون به روش نمونه گيري چند مرحله اي از 10 منطقه آموزش و پروش انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. نتايج مربوط به برآورد اعتبار آزمون نشان داد که ضريب آلفا براي فرم الف آزمون، براي سنين 14-6 سال به ترتيب 0.82، 0.83، 0.83، 0.87، 0.86، 0.81، 0.81، 0.80 و ضريب کل 0.85 بود و ضريب آلفا براي فرم ب، براي سنين ذکر شده به ترتيب 0.82، 0.79، 0.85، 0.85، 0.88، 0.80، 0.80 و براي کل آزمون 0.84 حاصل شد. همچنين ضريب همبستگي مربوط به بازآزمايي فرم الف و ب به ترتيب 0.89 و 0.90 است. در کل ضرايب مختلف نشان دهنده اعتبار نسبتا بالاي اين آزمون مي باشد. همبستگي نمرات فرم الف و ب با آزمون ريون به ميزان 0.78 و 0.74، و شواهد مربوط به روايي افتراقي حاصل از مطالعه تفاوت بين ميانگين نمره هاي گروههاي مختلف سني، حاکي از افزايش ميانگين نمرات آزمودنيها همراه با افزايش رشد آنها در دو فرم الف و ب آزمون بود، که نشانگر روايي مناسب آزمون است. در نهايت با تبديل نمرات خام به نمرات استاندارد، جداول هنجار براي سنين 14-6 سال ارايه گرديد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |