0

بانک مقالات رشته کودکان استثنایی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  2:07 PM

 6 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي بهار 1386; 7(1 (پياپي 23)):97-112.
 
ارتباط دست نويسي با حس حرکت در دانش آموزان کم توان ذهني
 
هداوندخاني فاطمه*,بهرامي هادي,بهنيا فاطمه,فرهبد مژگان,صالحي مسعود
 
* دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، اوين، بلوار دانشجو، بن بست کودکيار
 
 

هدف: هدف از اين پژوهش بررسي ارتباط دست نويسي با حس حرکت در دانش آموزان کم توان ذهني است.
روش: 126 کم توان ذهني آموزش پذير (53 دختر و 73 پسر) در دامنه سني 9 تا 19 سال که در سال تحصيلي 85-1384 در پايه هاي اول تا پنجم در مدارس استثنايي شهرري مشغول به تحصيل بودند، دراين پژوهش شرکت کردند براي همه دانش آموزان چک ليست دست نويسي محقق ساخته و نيز آزمون حس حرکت اجرا شد.
يافته ها: آزمون همبستگي اسپيرمن نشان داد بين دست نويسي با حس حرکت رابطه مثبت معني دار وجود دارد (r=0.305 و p<0.001). همچنين حس حرکت با سرعت دست نويسي رابطه منفي معني دار دارد (r=-0.202 و p<0.024). حس حرکت با نحوه به دست گرفتن قلم، فشار وارد بر قلم و فشار وارد بر کاغذ رابطه معني دار ندارد.
نتيجه گيري: وجود ارتباط بين حس حرکت با دست نويسي و سرعت دست نويسي و نيز بعضي مقوله هاي دست نويسي مانند اندازه کلي نوشته نشان مي دهد که به منظور بهبود خوانايي و سرعت دست نويسي دانش آموزان کم توان ذهني بايد برنامه هاي درماني در زمينه بهبود حس حرکت طراحي شود.

 
كليد واژه: حس حرکت ، دست نويسي، دانش آموز کم توان ذهني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها