0

بانک مقالات رشته کودکان استثنایی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  2:07 PM

 5 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي بهار 1386; 7(1 (پياپي 23)):79-96.
 
انطباق و هنجاريابي سياهه نشانه هاي مرضي کودک ويرايش چهارم (CSI-4)
 
محمداسماعيل الهه*
 
* پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، پژوهشکده کودکان استثنايي، خيابان انقلاب، چهارراه ولي عصر، خيابان شهيد برادران مظفر، ساختمان شماره 5 آموزش و پرورش
 
 

هدف: هدف تحقيق حاضر، انطباق و هنجاريابي سياهه علايم مرضي كودكان (CSI-4) بود.
روش: 1134 دانش آموز 12-6 ساله از مدارس ابتدايي و راهنمايي، و از چهار بيمارستان در شهر تهران (بيمارستانهاي امام حسين، روزبه، نواب صفوي و درمانگاه شهيد اسماعيلي شهر تهران) شامل 715 نفر كودك عادي و 419 كودك داراي اختلال به دو روش مرحله اي و انباشته اي انتخاب شدند و فرم والد و معلم سياهه علايم مرضي كودكان را والدين (مادران) و معلمان آنان تكميل کردند.
يافته ها: پس از بررسي ويژگيهاي روان سنجي سياهه ها از جمله اعتبار به روشهاي بازآزمايي، همبستگي دروني، همساني دروني و روايي شامل: روايي محتوايي، روايي وابسته به ملاك و روايي تفكيكي، نتايج نشان داد كه: ضرايب اعتبار فرم والد سياهه به روش بازآزمايي با فاصله زماني دو هفته براي 11 اختلال از 0.29 براي اختلال هراس اجتماعي تا 0.76 براي اختلال سلوك برآورد شد كه به استثناي اختلال هراس اجتماعي همگي در سطح 0.01 معنادار بودند. ازسويي همساني دروني نمرات شدت سياهه علايم مرضي كودك، حاكي از همبستگي ميان گويه ها و ساختار زيربنايي يكسان گويه هاي مقياس بود. در بررسي محتوايي، وجود اظهار نظرها و داوريهاي مثبت متخصصان در مورد همگوني و مناسبت محتواي CSI-4 با حيطه مورد سنجش، روايي محتوايي سياهه را به مثابه ابزار شناسايي و غربال اختلال رفتاري و هيجاني در كودكان مورد تاييد قرار داد و روايي وابسته به ملاك سياهه مذكور، با مقايسه نمرات مقوله هاي سياهه با تشخيصهاي مبتني بر روان پزشكي مورد ارزيابي قرار گرفته و حساسيت و ويژگي بالاي اكثر اختلالات موجود در سياهه به ويژه سياهه والدين حاكي از روايي ملاكي اين ابزار است. تفاوت معني دار نمره هاي گروههاي عادي و باليني در همه اختلالات، حاكي از روايي تفكيكي مناسب است. بعد از بررسي لازم در زمينه ويژگيهاي روان سنجي و نتايج مطلوب، نمرات شدت نشانگان در هر مقوله به نمرات استاندارد (T مك كال) تبديل و جداول هنجاري براي سياهه هاي والد و معلم براي دخترها و پسرها به تفكيك عرضه شد.
نتيجه گيري: ويرايش چهارم سياهه علايم مرضي کودک ويژگي هاي روانسنجي مناسبي دارد که مي توان از جداول هنجاري آن استفاده کرد.

 
كليد واژه: اختلالات رفتاري و هيجاني، سياهه علايم مرضي كودك، هنجاريابي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها