پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 2:07 PM
4 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي بهار 1386; 7(1 (پياپي 23)):61-78. |
|
مقايسه ادراك شنوايي دانش آموزان با آسيب شنوايي در دبستانهاي ناشنوايان و عادي |
|
اكبرلو ناصر* |
|
* پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، پژوهشکده کودکان استثنايي، خيابان انقلاب، چهارراه ولي عصر، خيابان شهيد برادران مظفر، ساختمان شماره 5 آموزش و پرورش |
|
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسي ادراک شنوايي دانش آموزان دچار آسيب شنوايي شديد (70-90 دسي بل) در دو محيط آموزشي مدارس عادي و استثنايي (تلفيقي) بود.
روش: در چارچوب طرح 36 نفر از دانش آموزان دختر و پسر كلاسهاي اول و دوم و سوم ابتدايي مدارس ناشنوايان و عادي به عنوان نمونه انتخاب شدند و با ارجاع به كلينيك شنوايي شناسي و انجام آزمايشهاي شنوايي صداي خالص، آزمايش آستانه دريافت كلمات دو هجايي، معاينه گوش خارجي و پرده گوش مياني، آزمايش مقاومت گوش مياني جهت اطمينان از سلامت گوش مياني و قرار داشتن ميزان شنوايي در محدوده آسيب شنوايي شديد انتخاب و براساس سن وقوع كم شنوايي، سن تشخيص كم شنوايي، شنوايي والدين، سطح (وضعيت) اجتماعي اقتصادي، بهره هوشي و وجود ناتوانيهاي مضاعف همتا شدند. سپس هر دو گروه به وسيله آزمون ادراك شنوايي (APT/HI) مورد بررسي قرار گرفتند. داده هاي به دست آمده با روشهاي آمار توصيفي و تحليلي به روش تحليل واريانس عاملي بررسي شدند.
يافته ها: ميانگين نمرات کل در هشت زيرآزمون در مدارس ناشنوايان پايه اول، دوم و سوم به ترتيب 170.3, 164.95 و 153.65 و در مدارس عادي، 191.45, 181.45 و 188.95 بدست آمد. تحليل واريانس عاملي داده ها تفاوت معناداري را بين دو گروه نشان داد (P=0.0001), (F=42.58).
نتيجه گيري: مقايسه دو گروه نشان مي دهد كه در شرايط يكسان دانش آموزان دچار آسيب شنوايي شديد مشغول به تحصيل در مدارس عادي (تلفيقي) داراي تواناييهاي ادراك شنوايي بهتري نسبت به دانش آموزان آسيب ديده شنوايي شديد شاغل به تحصيل در مدارس ناشنوايان هستند.
|
|
كليد واژه: ادراك شنوايي،مدارس ناشنوايان ، مدارس عادي، آسيب شنوايي شديد |
|
|
نسخه قابل چاپ
|