پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 2:06 PM
4 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي تابستان 1386; 7(2 (پياپي 24)):187-210. |
|
کاربرد نرم افزار آموزشي ميلاد بر مبناي مدل عصب روان شناختي بينايي رنگ براي آموزش دانش آموزان نارساخوان |
|
عسگري رقيه,يارياري فريدون*,كديور پروين |
|
* خيابان خاقاني، ساختمان سميه، دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تربيت معلم |
|
هدف: در اين تحقيق هدف بررسي تاثير نرم افزاري طراحي شده مبتني بر نظريه عصب روان شناختي بينايي رنگها (ويلکينز، 2003) در کاهش انحراف ادراک بينايي ناشي از عملکرد ناقص دستگاه عصب- بينايي، بوده است.
روش: با بهره گيري از روش شبه آزمايشي، از ميان دانش آموزان نارساخوان، پس از همتاسازي بر مبناي نمران پيش آزمون و پايه تحصيلي به صورت يک به يک و واگذاري تصادفي، تعداد 40 آزمودني (20 نفر در گروه آزمايش و 20 نفر در گروه کنترل) در دامنه سني 6 سال و 7 ماه تا 9 سال و 10 ماه، از پايه هاي اول، دوم و سوم، سال تحصيلي 85 انتخاب شدند. در گروه آزمايش، نرم افزار آموزشي طراحي و در گروه کنترل، روش سنتي فرنالد جهت آموزش آزمودنيها به کار گرفته شد. با استفاده از پرسشنامه آزمون خواندن (پوراعتماد، 1384) و به صورت طرح پيش آزمون و پس آزمون تاثير شيوه آموزشي و نتايج حاصله با روش آماري t مستقل تحليل شد.
يافته ها: تحليل نشان داد که گروه آزمايش پس از استفاده از نرم افزار آموزشي، در توانايي خواندن، کاهش خطاي خواندن، سرعت خواندن و درک مطلب نسبت به گروه کنترل رشد محسوسي داشته است. همچنين با محاسبه اندازه اثر مشخص شد 22 درصد از واريانس خواندن صحيح کلمات، 21 درصد از واريانس خطاي خواندن، 27 درصد از واريانس سرعت خواندن و 14 درصد از واريانس درک مطلب توسط تاثير اين نرم افزار آموزشي تبيين مي شود.
نتيجه گيري: با استفاده از اين نرم افزار آموزشي مي توان به دانش آموزان نارساخوان آموزش داد.
|
|
كليد واژه: نارساخواني، نظريه عصب روان شناختي بينايي رنگها |
|
|
نسخه قابل چاپ
|