0

بانک مقالات رشته کودکان استثنایی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  2:05 PM

 6 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي پاييز 1386; 7(3 (پياپي 25)):337-352.
 
نارساخواني: مروري بر پژوهشهاي اخير
 
احمدپناه محمد*,پاكادانايا پراكاش
 
* تهران، خيابان انقلاب، خيابان شهيد برادران مظفر، ساختمان شماره 5 آموزش و پرورش، پژوهشكده كودكان استثنايي
 
 

هدف: در اين مطالعه مروري، نتايج پژوهشهاي مختلف در ارتباط با نارساخواني مورد توجه قرار گرفته است.
روش: با انتخاب مجلات و کتب معتبر بين المللي نتايج مطالعات اخير در حوزه هاي مختلف مقوله بندي و مطرح شده است.
يافته ها: نارساخواني نوعي اختلال يادگيري است که از جمله مشخصات آن مي توان به ناتواني در بازشناسي مناسب کلمه، توانايي ضعيف در روخواني، هجي کردن و بازنمايي اشاره نمود. بر خلاف زبان که رشد آن خود بخودي بوده و در جريان رشد حاصل مي شود، خواندن مهارتي است که در سنين بالاتر و بر اثر مداخلات آموزشي کسب مي گردد. در اين فرايند پيچيده شناختي همزمان مهارتهاي مختلفي درگير مي شوند مانند درک و تمييز حروف و صداها، برقراري ارتباط بين واج - نويسه، نامگذاري حروف و بازنمايي آنها، درک معني گروهي از کلمات نوشتاري در قالب جمله، حافظه، حرکت و عوامل ديداري و شنيداري همه به عنوان اجزاي اين فرايند مطرح هستند. هر چند که بيشتر پژوهشها اين اختلال را به دانش و آگاهي واج شناختي فرد و عوامل مرتبط با آن نسبت داده اند اما پژوهشهاي ارزشمندي در ارتباط با شناسايي منشا عصبي و زيستي اين اختلال به انجام رسيده و به نتايج قابل توجهي منتهي شده اند.
نتيجه گيري: اختلال خواندن بستر مناسبي را براي مطالعات ميان رشته اي فراهم کرده و به عنوان مدل مناسبي براي تبيين عوامل زيستي، آموزشي و اجتماعي- فرهنگي تعاملات مغز / شناخت، مورد توجه قرار گرفته است.

 
كليد واژه: نارساخواني، خواندن، پردازشهاي واج شناختي، مغز، شناخت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها