0

بانک مقالات رشته کودکان استثنایی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  2:05 PM

5 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي پاييز 1386; 7(3 (پياپي 25)):317-336.
 
رابطه بين خود - شکوفايي، رضايت از زندگي و نياز به شناخت در دانش آموزان با استعدادهاي درخشان
 
شهاييان آمنه*,يوسفي فريده
 
* شيراز، مجتمع دانشگاهي ارم، دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي
 
 

هدف: هدف از تحقيق حاضر، بررسي رابطه بين خود - شکوفايي، رضايت از زندگي نياز به شناخت و همچنين بررسي اثر تعاملي جنسيت و پايه تحصيلي بر اين سه متغير بود.
روش: براي دست يابي به اين اهداف، 512 دانش آموز دختر و پسر پايه هاي تحصيلي اول تا سوم مدارس راهنمايي استعداهاي درخشان شيراز، که کل نمونه در زمان نمونه گيري را تشکيل مي دادند، انتخاب شدند. اين دانش آموزان در کلاسهاي عادي خود به تکميل مقياسها پرداختند. ابزارهاي مورد استفاده در پژوهش حاضر، عبارت از مقياس خود- شکوفايي اهواز، مقياس چند وجهي رضايت از زندگي دانش آموزان و مقياس نياز به شناخت بودند.
يافته ها: نتايج نشان دادند که بين خود - شکوفايي، نياز به شناخت و رضايت از زندگي همبستگي مثبت و معني داري (از
0.24 تا 0.63) وجود دارد. تاثير پايه تحصيلي بر متغيرهاي رضايت از زندگي و خود - شکوفايي معني دار بود. بين دو جنس در متغيرهاي مورد مطالعه تفاوت معني داري وجود نداشت و اثر تعاملي جنسيت و پايه تحصيلي هم معني دار نبود.
نتيجه گيري: نتيجه کلي تحقيق نشان مي دهد که بين متغيرهاي خود - شکوفايي، نياز براي شناخت و رضايت از زندگي رابطه وجود دارد. همچنين با افزايش پايه تحصيلي دانش آموزان از ميزان خود - شکوفايي و رضايت آنها از زندگي کاسته مي شود.

 
كليد واژه: خود - شکوفايي، رضايت از زندگي، نياز به شناخت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها