پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 2:05 PM
4 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي پاييز 1386; 7(3 (پياپي 25)):299-316. |
|
رابطه جرات ورزي و عزت نفس با پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان تيزهوش و عادي |
|
غباري بناب باقر*,حجازي مسعود |
|
* تهران، بزرگراه جلال آل احمد، بعد از تقاطع چمران، دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي |
|
هدف: پژوهش حاضر به منظور مقايسه ميزان جرات ورزي، عزت نفس و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان تيزهوش و عادي و همچنين بررسي روابط موجود بين اين متغيرها صورت گرفت.
روش: اين پژوهش از نوع همبستگي است. بدين منظور 60 دانش آموز تيزهوش (30 پسر و 30 دختر) و 60 دانش آموز عادي (30 پسر و 30 دختر) به صورت تصادفي انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه جرات ورزي گمبريل و ريچي و پرسشنامه عزت نفس کوپراسميت و همين طور معدل درسي مورد بررسي قرار گرفتند. براي تحليل داده ها از روشهاي آماري تحليل واريانس چند متغيره، ضريب همبستگي دو متغيره و تحليل رگرسيون استفاده شد.
يافته ها: نتايج پژوهش نشان داد که دانش آموزان تيزهوش در هر سه متغير جرات ورزي، عزت نفس و پيشرفت تحصيلي بر دانش آموزان عادي برتري داشتند، اما تفاوتي بين متغيرهاي فوق در دو جنس ملاحظه نشد. از سوي ديگر هر سه متغير جرات ورزي، عزت نفس و پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان عادي داراي رابطه معنادار بودند، اما در دانش آموزان تيزهوش تنها بين دو متغير جرات ورزي و عزت نفس رابطه وجود داشت. همچنين نتايج تحليل رگرسيون نشان داد که جرات ورزي و عزت نفس، توانايي پيش بيني پيشرفت تحصيلي دانش آموزان عادي را داشتند.
نتيجه گيري: برتري دانش آموزان تيزهوش بر دانش آموزان عادي در سه متغير: جرات ورزي، عزت نفس و پيشرفت تحصيلي مورد تاييد قرار گرفت. بعلاوه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان از روي داده هاي جرات ورزي و عزت نفس قابل پيش بيني است.
|
|
كليد واژه: جرات ورزي، عزت نفس، پيشرفت تحصيلي، دانش آموزان تيزهوش |
|
|
نسخه قابل چاپ
|