پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 2:05 PM
2 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي پاييز 1386; 7(3 (پياپي 25)):265-286. |
|
ويژگيهاي روان سنجي سياهه ارزيابي آمادگي تحصيلي کودکان پش دبستاني در حيطه رويکردها به يادگيري |
|
راغب حجت اله* |
|
* تهران، خيابان انقلاب، خيابان شهيد برادران مظفر، ساختمان شماره 5 آموزش و پرورش، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، پژوهشكده كودكان استثنايي |
|
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسي ويژگيهاي روان سنجي سياهه ارزيابي آمادگي تحصيلي کودکان پيش دبستاني در حيطه رويکرد به يادگيري براي دانش آموزان پيش دبستاني دختر و پسر عادي و کم توان ذهني اجرا شد.
روش: نمونه مورد مطالعه در اين پژوهش تعداد 1193 دانش آموز پيش دبستاني (1022 دانش آموز عادي و 171 دانش آموز کم توان ذهني) دختر و پسر سازمانهاي آموزش و پرورش شهر تهران، شهرستانهاي تهران، آذربايجان شرقي، اردبيل، گيلان، مازندران، مرکزي، همدان و سمنان بود که با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي تصادفي انتخاب و سياهه مذکور در مورد آنها تکميل شد. براي تحليل سوالها و برآورد ويژگيهاي روان سنجي مولفه هاي پرسشنامه، از مدل کلاسيک آزمون استفاده شد. همساني دروني مقياسها با استفاده از فرمول آلفاي کرونباخ برآورد شد.
يافته ها: ضرايب همساني دروني مولفه هاي پرسشنامه به ترتيب براي مولفه کنجکاوي و علاقه 0.95، مولفه پايداري و توجه 0.95، مولفه خلاقيت و نوآوري 0.96، تعمق و تفسير 0.95 و کل پرسشنامه 0.98 است. در خصوص روايي نيز تحليلهاي مختلفي صورت گرفت از جمله اين تحليلها مي توان به تمايزگذاري گروهي اشاره کرد. تفاوت بين ميانگين نمرات کودکان عادي و گروه کودکان کم توان ذهني پيش دبستاني در همه مولفه ها و کل پرسشنامه در سطح 0.001 معني دار بود.
نتيجه گيري: به طور کلي يافته هاي حاصل از اين پژوهش نشان مي دهد که مولفه ها و کل پرسشنامه، از اعتبار و روايي مطلوب و بالايي برخوردارند و با اطمينان مي توان از آنها براي سنجش عملکرد کودکان پيش دبستاني در حيطه رويکردها به يادگيري استفاده کرد.
|
|
كليد واژه: آمادگي تحصيلي، پيش دبستاني، اعتبار، روايي، روان سنجي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|