پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 1:58 PM
3 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي زمستان 1386; 7(4 (پياپي 26)):407-424. |
|
مقايسه اثربخشي آموزش اسنادي و آموزش راهبردهاي فراشناختي- اسنادي بر درك مطلب دانش آموزان نارساخوان دختر |
|
دهقاني مرضيه*,اميري شعله,مولوي حسين |
|
* اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي |
|
هدف: اين پژوهش به بررسي تاثير آموزش اسنادي و آموزش راهبردهاي فراشناختي- اسنادي بر درك مطلب دانش آموزان نارساخوان دختر پايه چهارم ابتدايي در دبستان هاي منطقه 3 آموزش و پرورش اصفهان پرداخته است.
روش: اين پژوهش به شيوه نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروه كنترل انجام شد. جامعه مورد مطالعه را همه دانش آموزان نارساخوان دختر پايه چهارم ابتدايي مدارس دولتي شهر اصفهان در سال تحصيلي 1386-1385 تشكيل مي داد. نمونه هاي پژوهش 30 نفر از دانش آموزان نارساخوان دختر بودند كه پس از اجراي آزمون سنجش توانايي خواندن، چك ليست نارساخواني، آزمون درك مطلب و فرم B آزمون هوشي كتل، بر اساس دو ملاك نارسايي در خواندن و درك مطلب انتخاب شدند و افراد گروه نمونه به طور تصادفي در سه گروه 10 نفري، دو گروه آزمايشي (آموزش اسنادي و آموزش راهبردهاي فراشناختي - اسنادي) و يك گروه كنترل جايگزين شدند. سپس دو گروه آزمايشي در 8 جلسه 45 دقيقه اي به مدت يك ماه و نيم تحت آموزش قرار گرفتند و در پايان جلسات، پس آزمون درك مطلب بر روي سه گروه انجام گرفت.
يافته ها: تحليل و مقايسه اطلاعات به دست آمده از نتايج تحليل كواريانس نشان داد كه بين ميانگين نمرات پس آزمون درك مطلب سه گروه آموزش اسنادي، آموزش راهبردهاي فراشناختي - اسنادي و كنترل تفاوت معناداري وجود دارد (P<0.001). تفاوت ميانگين ها نشان داد كه نمرات پس آزمون درك مطلب گروه آموزش راهبردهاي فراشناختي - اسنادي از گروه آموزش اسنادي بيشتر بود.
نتيجه گيري: بر اساس يافته هاي به دست آمده، مي توان اين احتمال را مطرح كرد كه آموزش راهبردهاي فراشناختي - اسنادي در مقايسه با آموزش اسنادي، تاثير بيشتري بر درك مطلب دانش آموزان نارساخوان داشته است.
|
|
كليد واژه: آموزش اسنادي، راهبردهاي فراشناختي - اسنادي، درك مطلب، نارساخوان |
|
|
نسخه قابل چاپ
|