0

بانک مقالات رشته کودکان استثنایی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  1:58 PM

 5 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي زمستان 1386; 7(4 (پياپي 26)):449-466.
 
تاثير مداخلات كاردرماني بر يكپارچگي بينايي - حركتي كودكان با اختلال ويژه يادگيري
 
ماندني بتول*,سازمند علي حسين,فرهبد مژگان,كريملو مسعود,ماندني ماشااله
 
* تهران، اوين، بلوار دانشجو، بن بست كودكيار
 
 

هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسي تاثير مداخلات كار درماني بر يكپارچگي بينايي - حركتي كودكان با اختلال ويژه يادگيري است.
روش: در اين پژوهش كه از نوع مداخله اي است، 58 نفر از مراجعين به مركز مشكلات ويژه يادگيري شهر تهران با آزمون مهارت هاي بينايي - حركتي
(TVMS-R) مورد ارزيابي قرار گرفتند و از بين آنها مراجعين پايه دوم، سوم و چهارم به تعداد 23 نفر، براي ارايه مداخلات كاردرماني انتخاب شدند. اين كودكان از نظر بينايي و شنوايي سالم و بهره هوشي آنها طبيعي بود. نمونه ها به روش بلوك هاي تصادفي به دو گروه مداخله (11 نفر) و مقايسه (12 نفر) تقسيم شدند. در مرحله بعد، مداخلات كاردرماني به مدت 16 جلسه در گروه مداخله صورت گرفت و مجددا با آزمون TVMS-R ارزيابي هر دو گروه انجام شد. آزمون TVMS-R مشتمل بر 8 طبقه است و بر اساس كپي كردن تصاوير هندسي ارزيابي را انجام مي دهد. اين آزمون در سال 1381 در پژوهشكده كودكان استثنايي، استاندارد شده است.
يافته ها: در بررسي نمره كل آزمون
TVMS-R، آزمون t زوجي اختلاف معناداري را در گروه مقايسه، قبل و بعد از مداخله نشان نداد. (P=0.4) اما در گروه مورد اختلاف معناداري ديده شد (P=0.001). آزمون t مستقل نيز اختلاف معناداري را قبل از مداخله بين دو گروه مورد و شاهد نشان نداد (P=0.07) در صورتي كه بعد از مداخله، اختلاف معنادار بود (P=0.001).
نتيجه گيري: نتايج نشان مي دهد كه مداخلات كاردرماني بر مهارت هاي يكپارچگي
بينايي - حركتي در كودكان با اختلال ويژه يادگيري مراجعه كننده به مركز مشكلات ويژه يادگيري، به طور معناداري موثر بوده است.

 
كليد واژه: مداخلات كاردرماني، يكپارچگي بينايي - حركتي، كودكان با اختلال ويژه يادگيري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها