0

بانک مقالات رشته کودکان استثنایی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  1:54 PM

 5 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي تابستان 1387; 8(2 (پياپي 28)):187-204.
 
بررسي برنامه درسي تربيت بدني دانش آموزان كم توان ذهني از ديدگاه کارشناسان
 
خواجوي داريوش*,هاشمي مقدم سيدشمس الدين,خلجي حسن
 
* گروه تربيت بدني، دانشگاه اراك
 
 

هدف: هدف اين تحقيق، بررسي برنامه درسي تربيت بدني دانش آموزان كم توان ذهني است.
روش: روش اين تحقيق، پيمايشي از نوع توصيفي است. جامعه آماري تحقيق 375 نفر از کارشناسان آموزش و پرورش استثنايي استان مرکزي است. 197 نفر، بر اساس جدول تعيين حجم نمونه مورگان، به صورت تصادفي خوشه اي انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه با پايايي
0.90 بود. براي تحليل داده ها از محاسبه فراواني، درصد و آزمونهاي خي دو و کروسکال - واليس استفاده شد.
يافته ها: تحليل ديدگاههاي کارشناسان آموزش و پرورش استثنايي استان مرکزي نشان مي دهند که وضعيت تعريف و تدوين اهداف درس تربيت بدني دانش آموزان كم توان ذهني بسيار نامطلوب (%68.6)، وضعيت محتواي رسمي (%90.9) و غيررسمي (%39.6) اين درس نامناسب، شيوه تدريس درس تربيت بدني (%40.9)، و دانش تخصصي معلمان تربيت بدني (%34.3)، نامناسب و نامطلوب است. همچنين، آنها ميزان ساعات درس تربيت بدني را با نيازهاي دانش آموزان كم توان ذهني متناسب و کافي نمي دانند (%59.4). مهم ترين راهکارهاي اصلاحي برنامه درسي تربيت بدني دانش آموزان كم توان ذهني از ديدگاه كارشناسان، 1) تعريف و تدوين فلسفه و اهداف درس تربيت بدني، 2) تدوين کتاب درسي، جزوه ها، و لوحهاي آموزشي و کمک آموزشي تربيت بدني، 3) به کارگيري نيروي متخصص تربيت بدني استثنايي عنوان شده است.
نتيجه گيري: تدوين و تعريف فلسفه، اهداف، و محتواي درس تربيت بدني، به کارگيري نيروي انساني متخصصِ تربيت بدني استثنايي، و نظارت بر حسن اجراي اين درس، مهم ترين پيشنهادهاي اين تحقيق هستند
.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها