پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 1:54 PM
3 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي تابستان 1387; 8(2 (پياپي 28)):157-176. |
|
انطباق و آماده سازي برنامه آموزش پيشگيري و درماني خواندن براي معلمان |
|
خسروجاويد مهناز*,آگيلاروفايي مريم,نيلي پور رضا,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم,حسينلو اقدس,آشورون مليحه,صفاري مهدخت,مهرگان فرانك,همتي مريم,يزداني پريچهر |
|
* دانشگاه تربيت مدرس |
|
هدف: هدف مقاله حاضر انطباق يك برنامه آموزش پيشگيري و درماني خواندن و آماده سازي يك بسته آموزشي براي معلمان از مقطع پيش دبستاني تا كلاس سوم دبستان به زبان فارسي است.
روش: مقاله حاضر يك مطالعه مروري درباره انطباق برنامه پيشگيري و درماني خواندن بلكمن (2003) به زبان فارسي است كه در ابتدا به زبان انگليسي گسترش يافت. بر اين اساس مواد آموزشي مورد نياز برنامه آماده و طراحي گرديد.
يافته ها: بر اساس گزارش انجمن ملي خواندن (2000)، پيشنهاد مي شود كه در برنامه خواندن براي همه كودكان (از جمله كودكان نارساخوان) بايد پنج مولفه اصلي خواندن شامل آموزش الفبا، آگاهي واجي، تناظر نويسه - واج، روان خواني، درك واژه اي و خوانداري، گنجانده شود. اين مؤلفه ها بايد به صورت سازمان يافته، جامع و واضح آموزش داده شوند. در ميان تعداد محدودي از اين برنامه ها، اثربخشي برنامه بلكمن (2003) با شواهد تجربي معتبر تاييد شده است. اين برنامه براي رشد مهارتهاي اصلي خواندن در كودكان كه قبلا اشاره شد، طراحي شده و شامل پنج مرحله است: (1) يادگيري ارتباط نويسه - واج، (2) آموزش مهارتهاي تقطيع و تركيب واجي مانند دسته بندي كلمات بر اساس قافيه و تجانس و يادگيري نام حرف و صداي حرف، (3) صحيح و روان خواندن كلمات، (4) خواندن متن و تقويت درك خوانداري و (5) فعاليت نوشتن و ديكته نويسي.
نتيجه گيري: در سالهاي اخير شواهد گوناگوني درباره اهميت پردازش واج شناختي در زبان هاي گوناگون و در حوزه هاي علوم عصب شناختي، روان شناسي شناختي و آموزش بدست آمده است. بنابراين برنامه انطباق يافته بلكمن (2003) به زبان فارسي مي تواند به صورت يك بسته آموزشي در اختيار معلمان قرار داده شود تا در كلاسهاي درسي خود از آن استفاده كنند.
|
|
كليد واژه: |
|
|
نسخه قابل چاپ
|