پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 1:52 PM
6 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي پاييز 1388; 9(3 (پياپي 33)):255-272. |
مروري بر نقش مخچه در نارساخواني |
فاوست آنجلا,نيكلسون راد |
هدف: در مقاله حاضر، شواهد و مستندات درباره ارتباط مشکلات نارساخواني با نقص مخچه ارايه مي شود. روش: در ابتدا، شواهد مربوط به نقش آشکار مخچه در مهارتهاي حرکتي و مهارتهاي شناختي، به ويژه در مهارتهاي مبتني بر زبان گفتاري مرور مي شود. سپس برخي شواهد آزمايشگاهي مبتني بر نقص عملکرد مخچه در افراد داراي نارساخواني بيان مي شود. يافته ها و نتيجه گيري: دو گروه از شواهد مد نظر قرار گرفته شده اند: شواهد رفتاري و شواهد تصويربرداري عصبي. شواهد نشان مي دهند که افراد نارساخوان نسبت به گروه کنترل، تفاوتهاي چشمگيري دارند. همچنين آزمونهاي رفتاري مشابه روي کودکان داراي ضعف در خواندن و با بهره هوشي همسان اجرا شد. سرانجام بر مبناي نقص مخچه از زمان تولد، زنجيره اي علي تکويني، از رشد نارساخواني به دست داده شد. |
كليد واژه: نارساخواني، مخچه، واج شناسي، زنجيره علي |
نسخه قابل چاپ |