پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 1:52 PM
4 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي پاييز 1388; 9(3 (پياپي 33)):223-238. |
ميزان شروع مشکلات رفتاري دانش آموزان مقطع ابتدايي شهر تهران |
غباري بناب باقر*,پرند اكرم,حسين خانزاده فيروزجاه عباس علي,موللي گيتا,نعمتي شهروز |
* دانشگاه تهران |
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسي ميزان شيوع اختلالات رفتاري در ميان دانش آموزان مقطع ابتدايي در شهر تهران انجام شده است. روش: در اين پژوهش 1407 دانش آموز مقطع ابتدايي در پايه هاي تحصيلي اول تا پنجم، با روش نمونه گيري خوشه اي از مناطق مختلف شهر تهران، انتخاب شده اند. ابزار اندازه گيري اختلالات رفتاري در اين پژوهش، سياهه رفتار کودک آخن باخ فرم معلم بود که داراي 11 خرده مقياس است. يافته ها: نتايج پژوهش نشان داده است که ميزان شيوع اختلالات رفتاري بر اساس طبقه بندي باليني در مقياس نظام مبتني بر تجربه 20.3 درصد در طبقه باليني و 5.8 درصد در طبقه مرزي است. در طبقه باليني، بيشترين فراواني به اختلالات دروني سازي و کمترين فراواني به اختلالات اضطرابي اختصاص دارد. در طبقه مرزي نيز بيشترين فراواني به افسردگي و کمترين فراواني به مشکلات تفکر اختصاص دارد. نتيجه گيري: درصد بالايي از مشکلات رفتاري در دانش آموزان وجود دارد که نيازمند طراحي برنامه هاي آموزشي و مداخلات روان شناختي است. |
كليد واژه: اختلال رفتاري، ميزان شروع، سياهه رفتار کودک آخن باخ |
نسخه قابل چاپ |