پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 1:51 PM
5 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي پاييز 1388; 9(3 (پياپي 33)):239-254. |
ميزان شروع اختلال کاستي توجه و بيش فعالي، اختلال سلوک و اختلال نافرماني مقابله اي در دانش آموزان دبستاني |
نجفي محمود*,فولادچنگ محبوبه,علي زاده حميد,محمدي فر محمدعلي |
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسي ميزان شيوع اختلال کاستي توجه و بيش فعالي، اختلال سلوک و اختلال نافرماني مقابله اي در دانش آموزان دوره ابتدايي شهر شيراز بود. روش: با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي از جامعه آماري دانش آموزان عادي دوره ابتدايي مشغول به تحصيل در نواحي چهار گانه آموزش و پرورش شهر شيراز تعداد 1300 دانش آموز دختر و پسر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در اين پژوهش، پرسشنامه علايم مرضي کودکان ( ) (CSI-4فرم والدين) بوده است. داده ها با استفاده از روشهاي آمار توصيفي شامل درصد، فراواني و آزمون Z نسبتها تحليل شد. يافته ها: نتايج نشان داد که ميزان شيوع اختلال هاي رفتاري در پرسشنامه علايم مرضي کودکان (CSI-4)(فرم والدين) 17.5% درصد است. همچنين مشخص شد که شيوع اختلال هاي رفتاري در پسران بيشتر از دختران است. شايع ترين اختلال هاي رفتاري به ترتيب عبارت بودند از: کاستي توجه (6.7 درصد)، بيش فعالي/ تکانشگري (6 درصد)، نوع ترکيبي (5 درصد)، سلوک (5 درصد) و نافرماني مقابله اي (3.6 درصد). بنابراين، شايع ترين اختلال رفتاري دردانش آموزان ابتدايي شهر شيراز کاستي توجه است. نتيجه گيري: در مجموع، يافته ها نشان داد که شيوع اختلال هاي رفتاري با توجه به جنسيت و تحصيلات پدر متفاوت است. اين نتيجه براي موقعيتهاي آموزشي داراي مضامين کاربردي است و بيان کننده آن است که مدارس ابتدايي براي پيشگيري و درمان اختلال هاي رفتاري، نيازمند خدمات مشاوره و راهنمايي هستند. اين موضوع در برنامه ريزي، تنظيم بودجه و سياست هاي آموزشي و درماني، مي تواند سودمند باشد. |
كليد واژه: شيوع، کاستي توجه و بيش فعالي، اختلال سلوک، اختلال نافرماني مقابله اي |
نسخه قابل چاپ |