پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 1:51 PM
7 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي زمستان 1387; 8(4 (پياپي 30)):413-418. |
شيوع اختلالات خواندن در دانش آموزان پايه سوم و چهارم ابتدايي شهرکرد |
شريفي علي اكبر*,داوري رقيه |
* دانشگاه شهر كرد |
هدف: مطالعه حاضر، با هدف بررسي ميزان شيوع اختلال خواندن در دانش آموزان پايه سوم و چهارم ابتدايي شهرکرد انجام شد. روش: اين پژوهش از نوع توصيفي - همه گيرشناسي است. 400 نفر دانش آموز دختر و پسر پايه سوم و چهارم ابتدايي با روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند و آزمون تشخيصي سطح خواندن براي آنها اجرا شد. داده هاي اين پژوهش از طريق روشهاي آمار توصيفي و آزمون خي دو تحليل شدند. يافته ها: اين پژوهش نشان داد که به طور کلي 10.5 درصد از دانش آموزان پسر پايه چهارم ابتدايي و 7.3 درصد دانش آموزان دختر پايه چهارم ابتدايي دچار اختلال خواندن هستند. در ضمن 8.4 درصد از دانش آموزان پسر پايه سوم ابتدايي و 4.3 درصد دانش آموزان دختر پايه سوم ابتدايي دبستانهاي شهرکرد از اختلال در خواندن رنج مي برند. همچنين مشخص شد که هرچند بين فراواني اختلال خواندن در دانش آموزان پسر و دختر تفاوت معنادار وجود دارد، ولي تفاوت دانش آموزان پايه سوم و چهارم معنادار نيست. نتيجه گيري: شيوع اختلال خواندن در ميان دانش آموزان پايه سوم و چهارم دبستانهاي شهرکرد نسبتا بالاست و اختلال خواندن در دانش آموزان پسر بيش از دانش آموزان دختر است ولي تفاوت معناداري بين فراواني اختلال خواندن در ميان دانش آموزان پايه سوم و چهارم وجود ندارد. |
كليد واژه: شيوع، اختلالات خواندن، دانش آموزان ابتدايي، شهرکرد |
نسخه قابل چاپ |