پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 1:48 PM
3 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي زمستان 1387; 8(4 (پياپي 30)):382-388. |
تصويرسازي ديداري و حرکتي دانش آموزان نابينا و عادي |
يوسفي علمدار*,خانباني مهدي,خواجه پور ليلا,حاتمي حجت |
* بزرگراه جلال آن احمد، بعد از تقاطع چمران، دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تهران |
هدف: هدف اين پژوهش، مقايسه تصويرسازي ديداري و حرکتي دانش آموزان پسر نابيناي مقطع راهنمايي با دانش آموزان عادي شهر تهران در اين مقطع است. روش: در پژوهش پس رويدادي حاضر 60 نفر حضور داشتند، که از اين تعداد 30 نفر دانش آموز نابيناي مادرزادي بودند و 30 نفر ديگر ازبين دانش آموزان عادي انتخاب شدند. نمونه گيري به صورت تصادفي خوشه اي از بين دانش آموزان مدارس عادي و به صورت تصادفي از مدارس نابينايان شهر تهران صورت گرفت. در اين پژوهش از دو پرسشنامه ارزيابي تصويرسازي حرکتي(VMIQ) و پرسشنامه ارزيابي تصويرسازي ديداري(VVIQ) استفاده شد. جهت تحليل داده ها از آزمون آماري tمستقل استفاده شد. يافته ها: نتايج نشان داد که دانش آموزان نابينا به لحاظ تصويرسازي ديداري در سطح پايين تر از گروه عادي عمل کردند و تفاوت بين آنها معنادار بود. بين دو گروه از لحاظ تصويرسازي حرکتي تفاوت معناداري وجود نداشت و هر دو گروه تقريبا در يک سطح عمل کردند. نتيجه گيري: در افراد نابينا نيز تصويرسازي ديداري و حرکتي وجود دارد، اما آنها عملکرد ضعيف تري در تصويرسازي ديداري نسبت به افراد عادي دارند. |
كليد واژه: تصويرسازي ديداري، تصويرسازي حرکتي، نابينايي |
نسخه قابل چاپ |