0

بانک مقالات رشته کودکان استثنایی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
جمعه 1 اردیبهشت 1391  1:48 PM

 3 : پژوهش در حيطه كودكان استثنايي زمستان 1387; 8(4 (پياپي 30)):382-388.
 
تصويرسازي ديداري و حرکتي دانش آموزان نابينا و عادي
 
يوسفي علمدار*,خانباني مهدي,خواجه پور ليلا,حاتمي حجت
 
* بزرگراه جلال آن احمد، بعد از تقاطع چمران، دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تهران
 
 

هدف: هدف اين پژوهش، مقايسه تصويرسازي ديداري و حرکتي دانش آموزان پسر نابيناي مقطع راهنمايي با دانش آموزان عادي شهر تهران در اين مقطع است. روش: در پژوهش پس رويدادي حاضر 60 نفر حضور داشتند، که از اين تعداد 30 نفر دانش آموز نابيناي مادرزادي بودند و 30 نفر ديگر ازبين دانش آموزان عادي انتخاب شدند. نمونه گيري به صورت تصادفي خوشه اي از بين دانش آموزان مدارس عادي و به صورت تصادفي از مدارس نابينايان شهر تهران صورت گرفت. در اين پژوهش از دو پرسشنامه ارزيابي تصويرسازي حرکتي(VMIQ)  و پرسشنامه ارزيابي تصويرسازي ديداري(VVIQ)  استفاده شد. جهت تحليل داده ها از آزمون آماري  tمستقل استفاده شد. يافته ها: نتايج نشان داد که دانش آموزان نابينا به لحاظ تصويرسازي ديداري در سطح پايين تر از گروه عادي عمل کردند و تفاوت بين آنها معنادار بود. بين دو گروه از لحاظ تصويرسازي حرکتي تفاوت معناداري وجود نداشت و هر دو گروه تقريبا در يک سطح عمل کردند. نتيجه گيري: در افراد نابينا نيز تصويرسازي ديداري و حرکتي وجود دارد، اما آنها عملکرد ضعيف تري در تصويرسازي ديداري نسبت به افراد عادي دارند.

 
كليد واژه: تصويرسازي ديداري، تصويرسازي حرکتي، نابينايي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها